Säsongsavslutning med 24-timmars i USA

Lestrup Racing Team avslutar årets motorsportsäsong med 24-timmarsloppet på Circuit of the Americas i Austin, Texas nu till helgen. Efter ett intensivt arbete har teamet gjort klart en VW Golf GTI TCR för 24-timmarsloppet i Texas.

En lång säsong där teamet deltagit i såväl en full säsong i STCC med två bilar som flertalet långlopp närmar sig nu sitt slut och det avslutas med en resa till USA för ett 24-timmarsrace på F1-banan i Texas. De ordinarie långloppsförarna Mats Olsson, Peter Fahlström och Stefan Nilsson får till detta race sällskap av Robin Fredriksson som körde för teamet i Silverstone 24-timmars och som ifjol också gjorde ett inhopp för teamet i STCC-loppet på Gelleråsen.

24-timmarsloppet på COTA är också säsongens sista lopp i 24H-series. Loppet är uppdelat på två delar där första delen startar 10:30 på lördag amerikansk tid och kör fram till 23:00 på kvällen. Därefter följer ett uppehåll innan det startas om 8:00 söndag morgon med målgång 19:30 söndag kväll. Teamet är nu på plats i Austin för förberedelserna inför helgen som inleds med träningar idag torsdag och fredag följt av kval på fredagskvällen innan race startar på lördag förmiddag.
– Tack vare ett fantastiskt arbete av teamet kan vi nu vara på plats här i Texas, hälsar teamchef Fredrik Lestrup. Det här är vårt sista race för året och vi är redo att ta oss an F1-banan här i Austin och göra en bra avslutning på en mycket bra och intressant år för teamet. Mats, Stefan och Peter är redo för utmaningen och vi hälsar också Robin tillbaka till oss. Som alltid när det gäller långlopp är första fokus att helt enkelt gå i mål, ett 24-timmarsrace handlar om att ha tålamod, fokus och se till att ta sig i mål och hela tiden vara beredd på allt som kan dyka upp. Vi ser fram emot helgen.

Loppet kan följas via live-stream och live-timing på https://www.24hseries.com/2018/24h-cota-usa-2018/start.

Tidsschema – 24H Cota USA – lokal tid: 

Torsdag 15 november:

13:45-16:15 – Test

Fredag 16 november:

8:45-11:15 – Test 2
13:00-14:30 – Fri träning
15:50-16:35 – Kval
19:00 – 20:30 – Natträning

Lördag 17 november:

10:30 – Start  24H Cota USA
23:00 – Raceuppehåll

Söndag 18 november:

8:00 – Omstart 24H Cota USA
19:30 – Målgång 24H Cota USA

Lestrup Racing Team debuterar ny Volkswagen Golf i Spa 12-timmars

STCC-säsongen må vara över men Lestrup Racing Team har en fortsatt fylld tävlingskalender. Närmast väntar Spa 12-timmars i helgen på berömda Spa Franchorchamps i Belgien.

Långloppsteamet i Lestrup Racing Team kör sitt andra långlopp för säsongen och teamet med förarna Mats Olsson, Peter Fahlström, Stefan Nilsson och Emil Sällberg har en ny bil att bekanta sig med. På STCC-finalen på Mantorp Park visade teamet upp en nyinköpt Volkswagen Golf GTI TCR utrustad och inköpt för långlopp som man nu tävlingsdebuterar på Spa Franchorchamps. Bilen köpt av Volkswagen Motorsport ska användas specifikt för långlopp med start nu i helgen och ska senare till USA för 24-timmars i Austin på Circuit of Americas i november.
– Vi växlar nu om till långlopp efter en hård och framgångsrik STCC-säsong, konstaterar teamchef Fredrik Lestrup. Det ska bli väldigt spännande att debutera nya bilen och visa upp vår nya fräcka design och låta våra långloppsförare få en smak av den nya bilen i helgen. Det var i långlopp teamet startade och det är fortfarande en viktig del av vår verksamhet. Vi har hunnit göra lite tester med nya bilen och allting känns redo inför helgen. Spa är en tuff bana och i år är det extra tufft med målgång i mörker 21:50  men teamet gjorde ett bra jobb där ifjol och har nu erfarenhet av banan så vi ser verkligen fram emot helgens race.

Spa 12-timmars ingår i 24H-series där Lestrup Racing Team deltagit i utvalda race. Teamets långloppskalender i år inkluderar Imola 12-timmars där man körde i våras och nu väntar Spa 12-timmars följt av 24-timmarsrace på F1-banan i Texas i November.

Helgens race kan följas på https://www.24hseries.com/2018/12h-spa-2018/start där länkar till live-timing, tidsschema och streaming kommer finnas.

Skillnader – VW Golf GTI TCR STCC vs. Endurance

Växellåda:
STCC – sequentiell
Endurance – DSG

Hjälpsystem:
STCC – ABS ej tillåten
Endurance – ABS tillåten
Belysning:
Endurance-bilen utrustad med extra belysning för mörkerkörning
Inredning:
Skjutbarstol, långloppsbälten, en annan utformad ratt och ett dricksystem i Endurancebilen
Tankning:
Tankhål i C-stolpen för vanligt tankhandtag i Endurancebilen
Övrigt
ID-transponder för att se vilken förare som är i bilen
Dataloggning på minneskort att tas ur och in vid förarbyten

 

Wernersson och Söderström avslutar en stark säsong på Mantorp

Lestrup Racing Team avslutar en väldigt stark säsong i STCC med att vara starka hela finalhelgen på Mantorp och kan därmed summera ett bra andra år i STCC. Andreas Wernersson avslutar med en andraplats och en fjärdeplats i lördagens två finalrace på Mantorp Park och Oliver Söderström säkrar tredjeplatsen i J-SM sitt första år i standardbilsracing. 

Andreas Wernersson var stark hela helgen på Mantorp. Efter att ha säkrat pole i kvalet igår var han med och slogs om tätpositionerna i båda racen på finaldagen. I det första ledde han länge och var med i fighten om segern men fick till slut nöja sig med en andraplats bakom årets STCC-mästare Johan Kristoffersson. I det andra körde han upp sig från tionde till fjärdeplats. Det innebär att han slutar fyra totalt i mästerskapet.
– Vi har varit starka både i kval och race idag och det måste jag vara nöjd med även om jag just nu grämer mig lite över att inte lyckats ta segern i första racet, säger Andreas. I det andra racet kör jag så fort jag kan och tar ikapp men Mattias körde smart och jag lyckades inte ta pallplatsen.

Andreas har allt sedan säsongsstarten i Knutstorp där han vann varit med och slagits i absoluta toppen och var länge med i fighten om mästerskapet.
– Som team har vi varit starka hela året och lyft oss mot ifjol så vi har mycket att vara nöjda över. Nu känns det lite surt att inte sluta trea totalt men vi får se hur det blir med det senare. Oavsett vad så kommer jag att vara nöjd med den här säsongen när jag ser tillbaka på den i vinter. Vi har tuggat oss fast i toppen där vi ska vara och hela teamet har gjort en bra säsong.

Oliver Söderström stod för sitt bästa race i år när han körde till sig en sjätteplats i race 1 från nionde startruta. En insats som gjorde att han var med på allvar och slogs om JSM-titeln i race 2 men ett växellådsproblem satte stopp för det. Nu avslutar han säsongen som trea i JSM i sin första säsong i standardbilar.
– Idag gjorde jag mitt bästa race i år och igår gjorde jag mitt bästa kval, konstaterar Oliver. Det är en sjukt positiv helg även om den fick ett tråkigt slut men så är racingen. Vi hade våra händer på JSM-titeln men det räckte inte hela vägen.

Oliver tog klivet från formelbil i Europa till standardbilar i Sverige det här året och har utvecklats starkt under säsongen.
– Det har varit sjukt kul att vara tillbaka i Sverige. Jag har tävlat mot mina gamla idoler som Fredrik Ekblom och fajtats med dem. I början hade jag otroligt mycket respekt för dem men jag har visat att jag kan vara med och fajtas med dem och slå dem. Vi har visat att vi har fart för att vara med i topp 5 och det som har saknats för mig är erfarenhet och tid i bilen. Jag hoppade in i den här säsongen i stort sett utan tester och idag var vi med och slogs om totalsegern i JSM. Det trodde jag inte i början av säsongen så det måste jag vara nöjd med.

Lestrup Racing Team har sedan starten det här året varit med och slagits i toppen varje racehelg. Det är teamets andra år i STCC och det första året med två egna bilar. Fredrik Lestrup är stolt över teamets insats.
– Självklart är jag stolt över både Andreas och Olivers insatser men jag är lika stolt och glad över vad hela teamet har gjort i år, säger Fredrik. Vi är ett litet och ungt team som gör vårt andra år i STCC och vi har varit med och slagits i toppen varje helg. Det är jag otroligt stolt över, alla i det här teamet jobbar ideellt och det är deras engagemang och arbete som har gjort det här möjligt. Nu ska vi bygga vidare på detta oavsett vad vi gör framöver.

För teamet är säsongen inte heller slut. På Mantorp Park visade man upp en helt ny VW Golf GTI TCR, teamets tredje bil, som ska köras i långlopp framöver. Med STCC-finalen bakom sig byter teamet nu fokus mot långlopp.
– Först väntar tester för vårt långloppsteam med den nya bilen och sen ska vi köra 12-timmars på Spa och 24-timmars på Austin i Texas innan vi kan avsluta årets säsong. Sen blir det ledighet och arbete med nästa års satsningar, avslutar Fredrik.

I mästerskapet slutar Andreas Wernersson fyra och Oliver Söderström 11:a. Oliver Söderström är också trea totalt i JSM och i teammästerskapet är Lestrup Racing Team trea totalt i årets STCC-säsong.

 

 

Wernersson utnyttjar stormvädret och tar pole i STCC-finalen

Andreas Wernersson står i pole i race 1 och Oliver Söderström startar tvåa i race 2. Det blev resultat från STCC-kvalet i finalhelgen på Mantorp Park som blev en stormig historia där förhållanden gick från torrt till storm och vidöppen regnhimmel på bokstavligen sekunder. Andreas Wernersson tajmade sitt kval perfekt och var snabbast i Q1, ett resultat som innebär pole position imorgon efter att tävlingsledningen beslutade att stryka Q2 på grund av stormovädret.
– Det är ju finalhelg på Mantorp så allt kan hända, konstaterar Andreas. Det var på tiden att vi tog pole men det blev lite konstigt. Vi visste att det skulle komma ett rejält oväder så målet var bara att säkra avancemang till Q2 innan dess. Mitt bästa varv var helt ok men det kändes inte som ett polevarv men jag tar det. Med tanke på att jag inte ens kunde se bilen bredvid mig i depån var det rätt att inte köra Q2. Nu har vi bra chans till en stark poängdag imorgon. Vi har haft bra racepace i år så jag ska göra allt för att förvalta den här platsen imorgon och sen får vi se hur race 2 utvecklar sig.

Oliver Söderström kvalade också vidare till Q2 med en niondeplats i Q1 som innebär att han startar nia respektive tvåa i lördagens båda race.
– Jag är nästan lite förvånad att vi är med så bra med tanke på hur det kändes i första testet idag men det är riktigt kul, säger Oliver. Vi har jobbat på att få till bilen under dagen och det gjorde verkligen skillnad i kvalet. Målet var att gå vidare till Q2 och nu siktar jag på att det känns lika bra imorgon och att vi kan ha en bra poängdag.

I och med att Q2 ströks på grund av ovädret är det Q1 som gäller för imorgon och inga poäng delas ut i kvalet. Det innebär att alla startar race 1 enligt resultat i Q1 och att man vänder på de 10 första i Q1 till race 2.

1. Andreas Wernersson, LESTRUP RACING TEAM, Volkswagen Golf GTI TCR 2018, 1:20.411
2. Hugo Nerman (J), Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +0.105
3. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +0.161
4. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +0.168
5. Fredrik Ekblom, WestCoast Racing, Volkswagen Golf GTI, +0.224
6. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +0.321
7. Johan Kristoffersson, Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +0.328
8. Philip Morin (J), PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +0.332
9. Oliver Söderström (J), LESTRUP RACING TEAM, Volkswagen Golf GTI TCR 2018, +0.348
10. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +0.395
11. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, Volkswagen Golf GTI, +0.434
12. Nicklas Oscarsson (J), Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +0.463
13. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +0.488
14. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +0.573
15. Olli Kangas (J), LMS Racing, Seat Leon, +0.888
16. Andre Kiil, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +0.984
17. Tomas Engström, Micke Kågered Racing, VW Golf, +1.231
18. Albin Wärnelöv, Albin Wärnelöv, Volkswagen Golf TCR, +1.459
19. Alex Andersson, Brovallendesign, Audi RS3 LMS, +1.809
20. Jessica Bäckman (J), WestCoast Racing, Volkswagen Golf GTI, +2.084
21. Peter Poker Wallenberg, Poker Racing for Charity, Audi RS3 LMS, +2.753
22. Andreas Bäckman (J), WestCoast Racing, Volkswagen Golf GTI,

Lestrup Racing Team laddar för STCC-finalen på Mantorp

Lestrup Racing Team åker till Mantorp och årets STCC-final fyllda av revanschlusta efter beslutet från SBF:s disciplinnämnd tidigare i veckan där diskningen av PWR:s bilar från tävlingarna i Gelleråsen drogs tillbaka.

För Lestrup Racing Team innebär att Andreas Wernersson nu är fyra i mästerskapet istället för trea.
– Vi är besvikna över beslutet i veckan som vi inte håller med om och hur det har påverkat vårt utgångsläge inför finalen, säger Fredrik Lestrup. Nu ska vi som team använda den besvikelsen som bränsle till att göra allt vad vi kan för att föra Andreas tillbaka till topp-3 i mästerskapet och att Oliver Söderström också säkrar topp-3 i Junior-SM. Vi hade en väldigt bra helg på Mantorp förra året så det är vad vi minst ska upprepa i helgen.

Andreas Wernersson är inför helgen nu plötsligt fyra i mästerskapet men har siktet instället på att säkra en SM-medalj.
– Jag är precis som Fredrik besviken över beslutet och kände när det kom en viss uppgivenhet inför den här finalen. Nu är den besvikelsen utbytt mot ilska och den ilskan ska jag använda som tändvätska för helgen. Oavsett vad har vi som team gjort en väldigt stark säsong och nu ska jag göra allt jag kan för att vi kan avsluta den här säsongen lika starkt och göra en minst lika bra final på Mantorp som vi gjorde ifjol.

Andreas Wernersson har 16 poäng upp till tredjeplatsen i mästerskapet och i J-SM ligger Oliver Söderström trea totalt med 18 poäng upp till silverplatsen. STCC-finalen på Mantorp avgöras över fredag och lördag.

Tidsschema – STCC Mantorp Park

Fredag 21/9
09:50 – Test 1
12:55 – Test 2
16:25 – Kval

Lördag 22/9
09:00 – Warm up
12:50 – Race 1 (14 varv)
15:20 – Race 2 (14 varv)

 

 

Stabil poängplockarhelg i Norge för Lestrup Racing Team

Andreas Wernersson tog en andraplats och en sjätteplats på Rudskogen i Norge och Oliver Söderström tog två niondeplatser när STCC-tävlingarna avgjordes under svåra förhållanden i Norge.

Rudskogen bjöd på mycket regn under helgen och teamen brottades med svåra förhållanden. Det blev extra utmanande för Lestrup Racing Team som inte testat på banan tidigare och under helgen fick ta sig an såväl torrt som blött väder. Andreas Wernersson kunde trots det vara med och slåss i toppen och tog sånär en pallplats i race 1 och ledde länge race 2 innan han fick nöja sig med en andraplats. Även om han tappade till ledningen i mästerskapet är han fortsatt trea inför finalhelgen på Mantorp.
– Vi kom hit med bara 10 poäng upp till ledningen så planen var att skaffa oss ett slagläge inför finalen, konstaterar Andreas. Istället tappade vi lite men det blev ändå en bra poänghelg. Jag hade länge en komfortabel ledning i andra racet men Johan Kristofersson var alltför snabb så jag kunde inte hålla honom bakom mig. Vi gör ändå en bra helg och visar att vi fortsätter ha farten att vara med och slåss. Vi måste vara ödmjuka och säga att vi tävlar mot väldigt duktiga team och förare och det är kul att vi är med och slåss. Nu ska vi göra ett väldigt bra avslut på säsongen på Mantorp.

Oliver Söderström missade med bara några hundradelars marginal att gå vidare till Q1 och fick istället starta från 13:e plats i båda racen idag. Trots det kunde han i svåra förhållanden köra till sig två niondeplatser och dessutom ha fjärde bästa tid i första racet. Han lämnar Norge som fortsatt trea i J-SM inför finalen.
– Med tanke på att vi inte har kört här tidigare och det var väldigt svåra förhållanden i helgen tycker jag vi ändå ska vara stolta över vårt jobb här, säger Oliver. Vi var med men saknade den sista lilla delen men jag slåss fortfarande om en medalj i JSM. Det här är min första säsong i STCC och jag testade väldigt lite innan säsongen så jag är nöjd med min utveckling under säsongen. Det är inte resultatet jag siktar på men känslan är bra och nu ska vi avsluta bra på Mantorp.

Fredrik Lestrup sammanfattar teamets insats på Rudskogen.
– Även om jag ska vara ärlig och säga att vi är lite besvikna över att inte lyckas ta en seger här så är jag ändå väldigt stolt över teamets insats den här helgen, säger Fredrik. Trots att vi inte varit här och testat innan och fick köra i väldigt växlande förhållanden kunde våra ingenjörer och hela teamet vända en tuff kvaldag till en stark racedag här i Norge. Oliver stod för två bra uppkörningar och är med i kampen om J-SM medalj och Andreas slogs om pallplats i första racet och seger i det andra och är med i kampen om SM-medalj. Vi kommer åka till finalen på Mantorp superladdade för ett bra avslut på en fantastisk säsong av hela teamet.

Resultat – STCC race 1, Rudskogen: 

1. Johan Kristoffersson, Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, 1:45.926
2. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +11.449
3. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +14.327
4. Philip Morin (J), PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +15.096
5. Hugo Nerman (J), Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +15.403
6. Andreas Wernersson, LESTRUP RACING TEAM, Volkswagen Golf GTI TCR 2018, +16.633
7. Fredrik Ekblom, WestCoast Racing, Volkswagen Golf GTI, +20.643
8. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +23.036
9. Oliver Söderström (J), LESTRUP RACING TEAM, Volkswagen Golf GTI TCR 2018, +23.660
10. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, Volkswagen Golf GTI, +24.056
11. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +26.435
12. Nicklas Oscarsson (J), Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +32.377
13. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +34.933
14. Andre Kiil, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +43.691
15. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +45.382
16. Olli Kangas (J), LMS Racing, Seat Leon, +45.786
17. Albin Wärnelöv, Albin Wärnelöv, Volkswagen Golf TCR, +3 Laps

Resultat – Race 2 STCC, Rudskogen: 

1. Johan Kristoffersson, Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, 1:46.256
2. Andreas Wernersson, LESTRUP RACING TEAM, Volkswagen Golf GTI TCR 2018, +2.812
3. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +3.523
4. Philip Morin (J), PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +3.917
5. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +8.382
6. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +13.921
7. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, Volkswagen Golf GTI, +14.441
8. Fredrik Ekblom, WestCoast Racing, Volkswagen Golf GTI, +20.114
9. Oliver Söderström (J), LESTRUP RACING TEAM, Volkswagen Golf GTI TCR 2018, +20.622
10. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +21.278
11. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +22.670
12. Nicklas Oscarsson (J), Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +22.827
13. Hugo Nerman (J), Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +27.455
14. Andre Kiil, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +36.125
15. Olli Kangas (J), LMS Racing, Seat Leon, +39.586
16. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +43.058
17. Albin Wärnelöv, Albin Wärnelöv, Volkswagen Golf TCR, +55.144

 

Tungt kval för Lestrup Racing Team i Norge

Det blev en tuff dag för Lestrup Racing Team i Norge där Andreas Wernerssons niondeplats blev bästa resultat.

Teamet kände av att man inte varit och testat på Rudskogen, en ny bana på STCC-kalendern i år, och det blev en tuff första dag i Norge. Andreas Wernersson var bekymrad efter träningarna men teamet och Andreas kunde under dagen hitta mer fart som räckte till en niondeplats i kvalet. Det innebär att Andreas startar tvåa i race 2 imorgon.
– Vi hade en jobbig start på dagen men till kvalet gick det åtminstone lite bättre, säger Andreas. Det vände i kvalet men jag fick ta i för allt jag hade för att gå vidare från Q1. Det var inte 100% i Q2 men en niondeplats är ändå ok och det blev ett helt ok varv. Vi får vara nöjda med att vi startar i första startled i andra racet imorgon, det finns chans till bra med poäng.

Oliver Söderström missade med minsta möjliga marginal att ta sig vidare från Q1 och startar 13:e i båda racen imorgon.
– Jag visste att det skulle bli tufft här men det är ett jobbigt resultat, konstaterar Oliver. Jag fick inte ihop mina kvalvarv och nu får vi helt enkelt göra det bästa av det här imorgon. Jag vill försvara min topp-3 i J-SM och det får gärna bli ett stökigt race imorgon som jag kan dra lite nytta av.

Resultat – STCC-kval Rudskogen: 

Q1:

1. Philip Morin (J), PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, 1:27.065
2. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +0.056
3. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +0.104
4. Johan Kristoffersson, Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +0.264
5. Hugo Nerman (J), Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +0.538
6. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +0.643
7. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +0.721
8. Andreas Wernersson, LESTRUP RACING TEAM, Volkswagen Golf GTI TCR 2018, +0.725
9. Andre Kiil, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +0.766
10. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +0.820
11. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, Volkswagen Golf GTI, +0.890
12. Fredrik Ekblom, WestCoast Racing, Volkswagen Golf GTI, +0.901
13. Oliver Söderström (J), LESTRUP RACING TEAM, Volkswagen Golf GTI TCR 2018, +0.969
14. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +1.521
15. Albin Wärnelöv, Albin Wärnelöv, Volkswagen Golf TCR, +1.665
16. Olli Kangas (J), LMS Racing, Seat Leon, +1.716
17. Nicklas Oscarsson (J), Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +1.855

Q2:

1. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, 1:26.493
2. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +0.358
3. Philip Morin (J), PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +0.662
4. Hugo Nerman (J), Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +0.736
5. Fredrik Ekblom, WestCoast Racing, Volkswagen Golf GTI, +0.753
6. Johan Kristoffersson, Kristoffersson Motorsport, VW Golf GTI, +0.781
7. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +0.799
8. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Cupra TCR, +0.827
9. Andreas Wernersson, LESTRUP RACING TEAM, Volkswagen Golf GTI TCR 2018, +1.111
10. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +1.353
11. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, Volkswagen Golf GTI, +1.846
12. Andre Kiil, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +2.346

Lestrup Racing team i mästerskapsjakt i Norge

STCC-säsongens näst sista tävlingshelg står för dörren i helgen när mästerskapet besöker Rudskogen i Norge för första gången. Lestrup Racing Team kommer dit redo för att fortsätta årets mästerskapsjakt efter en stark säsong.

Andreas Wernersson ligger efter fyra av årets totalt sex tävlingshelger trea i mästerskapet endast 10 poäng från mästerskapsledningen. Han hoppas nu på en bra avslutning i Rudskogen och därefter på Mantorp.
– Det känns fantastiskt att vi är trea i mästerskapet och bara tio poäng från ledningen, säger Andreas. Vi har bra fart i bilen och vi är med i toppen och slåss. Vi behöver hitta lite mer fart för att slåss om segrarna och förhoppningsvis kan vi göra det nu i helgen. Vi är självklart nöjda så här långt, det är min första fulla säsong i STCC i den här bilen men vi vill fortsätta slåss däruppe och målet är självklart att ta mycket poäng i de två avslutande helgerna.

Teamet har haft en fullspäckad sommar. Utöver STCC har man också drivit en GT4-bil som STCC-rookien Oliver Söderström tävlat med, nu senast på Spa i Belgien och Hungaroring i Ungern. Teamchef Fredrik Lestrup har haft ett högt tempo i teamet men ser fram emot att fortsätta årets imponerande framsteg i STCC.
– Vi siktade givetvis på att vara med och slåss i toppen i år men det här har överträffat våra förväntningar, säger Fredrik. Teamet har arbetat väldigt hårt och det har gett resultat och både Andreas och Oliver har kommit in väldigt bra i teamet. Andreas vet vi kan köra bra i den här typen av  bilar men jag är väldigt nöjd med hur Oliver har tagit steget från formelbil till standardbilsracing och han tar stora steg framåt varje helg. Det ska bli spännande att se vad han kan göra i Norge, Rudskogen är den typ av bana som han är mer van vid från Europa.

Till skillnad från några andra team har Lestrup Racing Team inte haft möjlighet att testa på Rudskogen. Alla VW Golf har också fått extravikt som gör dem tyngst i fältet den här helgen så teamet har en rejäl utmaning framför sig men Fredrik tror ett par äss i rockärmen kan göra skillnad.
– Visst hade det varit bra om vi hade kunnat testa här innan men det har vi inte haft möjlighet till. Men vi har ändå lyckas förbereda oss väl, en av våra ingenjörer har arbetat med datasimuleringar av banan som gör att vi faktiskt åker till Norge med en väldigt bra idé om hur vi ska få bilarna att fungera här. Det ska bli spännande att se hur det kan hjälpa oss men så här långt känns det väldigt bra. Det här är en viktig helg för oss i mästerskapet, en bra helg här gör att vi har ett bra utgångsläge i finalen i Mantorp. Vi är redo att ge Andreas alla förutsättningar att fortsätta slåss i toppen av mästerskapet och att se till att Oliver fortsätter slåss om medaljer i J-SM, avslutar Fredrik.

STCC-helgen på Rudskogen körs på lördag och söndag och sänds som vanligt i år i Sportkanalen samt på Cmore.se.

Tidsschema – STCC Rudskogen, Norge: 

Lördag 8 september

10:30 – STCC test 1
13:00 – STCC test 2
16:15 – STCC kval

Söndag 9 september 

9:00 – STCC warm-up
13:00 – STCC race 1
15:20 – STCC race 2

 

 

123...7