Lestrup Racing Team i tvåbilssatsning i Swedish GT

Lestrup Racing Team kommer till start med en andra BMW M4 GT4 i Swedish GT. I ett samarbete med BMW-återförsäljaren M-Bilar utökas GT-programmet med ytterligare en bil.

Den nya bilen ska köras av Alfred Nilsson i par med M-bilars ägare Joakim Walde. Fredrik Lestrup är glad över att teamet i år driver två bilar i Swedish GT.
– Det känns väldigt bra att vi kan komplettera samarbetet med Förenade Bil med det här samarbetet med M-bilar också, säger Fredrik. Det är en väldigt stor fördel att ha två bilar i teamet vilket gör att vi snabbare kan hitta rätt med båda BMW-bilarna. För både Alfred och Joakim väntar stora omställningar men vi ska göra allt vi kan för att de snabbt ska känna sig hemma i bilen och teamet.

För Alfred Nilsson väntar ett stort steg efter att han ifjol tog klivet från go-kart till formelbilar och nu tar ett minst lika stort kliv från formelbilar till GT-bil.
– Det blir en stor omställning i år igen, konstaterar Alfred. Förberedelserna är väldigt viktiga, det var något jag lärde mig ifjol och det blir minst lika viktigt i år. Det ska bli väldigt kul och det känns också bra att vi har en måttstock i Oliver i den andra bilen. Jag och Joakim behöver också hjälpa varandra för att snabbt komma in i det här och det samarbetet har redan börjat bra. Jag ser fram emot det här!

För Joakim Walde väntar om möjligt en ännu större omställning. Han driver till vardags BMW-återförsäljaren M-Bilar och medger att han går in i detta med en begränsad tävlingserfarenhet men att det är en utmaning han ser fram emot.
– Jag har kört mycket bana men har ingen tävlingserfarenhet så det här blir självklart en stor utmaning, säger Joakim. BMW och motorsport går hand i hand så det här kändes som ett väldigt bra projekt för oss men jag har väldigt mycket att lära mig i år. Bilen känns väldigt lättkörd och jag kände mig hemma under de första varven så nu gäller det bara att köra på och lära mig så mycket som möjligt. Vi har bra förutsättningar med Lestrup Racing bakom oss. Jag vill inte höja förväntningarna för mycket men det här ska bli väldigt roligt.

Sedan tidigare är det klart att Lestrup Racing Team driver en BMW M4 GT4 tillsammans med Förenade Bil AB och som körs av Oliver Söderström och Robert Serwanski. Säsongsstarten i Swedish GT sker 3-4 maj på Ring Knutstorp.

 

Lestrup Racing Team och Förenade Bil i GT4-satsning

Lestrup Racing Team och Förenade Bil AB gör en gemensam satsning på svenska GT4-serien i år. Teamet som kommer att tävla under namnet Förenade Bil kommer att drivas av Lestrup Racing Team.

Bilen, en BMW M4 GT4, kommer tävla i den alltmer växande GT4-klassen i GT4 Scandinavia och köras av Oliver Söderström och Robert Serwanski. Oliver Söderström växlade ifjol över från formelbilar till standardsvagnsracing och tävlade för Lestrup Racing Team i STCC. Nu tar han klivet över till GT och kör ihop med Robert Serwanski som bland annat varit testförare för svenska superbilstillverkaren Koenigsegg.

Fredrik Lestrup förklarar samarbetet och satsningen i GT.
– Vi har samarbetet med Förenade Bil ett tag och har nu gemensamt beslutat oss för en satsning på GT4 Scandinavia, säger Fredrik. Mästerskapet växer sig allt starkare och ser ut att bli väldigt konkurrenskraftigt i år. Tillsammans med Joakim Söderström har vi därför bestämt oss för att göra en satsning på toppen och sats på två unga förare. Oliver och Robert tror jag blir ett starkt förarpar och vi vet att BMW:n är en bra bil så självklart siktar vi högt.

För Oliver Söderström väntar nu en ny utmaning igen, denna gång från standardvagnar till GT-bil. Han blir dock kvar hos Lestrup Racing Team och ser fram emot årets GT-säsong. Han gjorde några inhopp i GT på Spa och Hungaroring ifjol och siktar nu på full säsong i GT4 Scandinavia.
– Det här känns jättekul och jag är också stolt att köra BMW, säger Oliver. GT4 Scandinavia blir ett stort mästerskap i år och i och med att man har SRO i ryggen kommer det bli jämnt. Jag körde några race i GT4 ifjol vilket gav mersmak och GT är ett intressant alternativ för framtiden. Det kommer bli ett väldigt konkurrenskraftigt mästerskap i år men vi är med för att vinna så målet är självklart att jag och Robert ska stå högst upp på pallen.

GT4 Scandinavia kommer att köras över sex deltävlingar i år med start 3-4 maj på Ring Knutstorp.

Tävlingskalender GT4 Scandinavia

3-4 maj: Ring Knutstorp.
1-2 juni: Anderstorp.
14-15 juni: Skellefteå.
17-18 augusti: Karlskoga.
13-14 september: Rudskogen, Norge.
4-5 oktober: Mantorp Park

Lestrup Racing inleder säsongen med pallplats i Mugello

Det blev en pallplats i säsongens första race för Lestrup Racing Team när man körde i 12-timmars i Mugello gångna helgen.

Det här är teamets andra pallplats i Creventic-serien som består av 12- och 24-timmarsrace runtom i världen. Lestrup Racing Team körde på Imola i fjol och var med i kampen om pallplats när man tvingades bryta. I år tog man rejäl revansch i Italien och förarna Emil Sällberg, Peter Fahlström, Mats Olsson och Stefan Nilsson stod för en felfri insats som ledde till en tredjeplats. Stefan Nilsson är en av teamets långloppsförare som kört flera av långloppen genom året och han summerar sin och teamets insats.
– Jag tycker vi måste säga att vi gjorde ett felfritt race med en bra strategi och utan incidenter och det räckte hela vägen till pallen, säger Stefan. Mugello är en väldigt trång bana där misstag får stora konsekvenser så det är svårkört, särskilt för oss som inte tävlar så ofta. Mitt fokus var som alltid att hitta en bra rytm och undvika incidenter. Det blir väldigt intensivt på en sådan här bana där man har trafik hela tiden men får man till det som vi gjorde är det väldigt kul. Teamet var som alltid bra, vi hade en bra strategi och en pallplats som känns väldigt välförtjänt.

Teamet satsade på en ambitiös strategi som innebar att man under loppet försökte spara in ett depåstopp. Det innebar att förarna var tvungna att spara bränsle för att det skulle lyckas och strategin gick i lås. Mot slutet låg man fyra men kunde under sista stinten köra till sig en tredjeplats.
– Jag är väldigt glad över hur hela teamet presterade, säger Fredrik. Våra långloppsförare kör inte så ofta men varje gång de sätter sig i bilen presterar de snabbt och säkert. I år siktade vi på en lite annorlunda strategi där de också var tvungna att tänka över bränsleförbrukningen för att försöka spara in ett stopp totalt under racet. Det vet jag själv inte är den lättaste uppgiften samtidigt som man ska hålla ett högt tempo, hantera trafiken och undvika misstag men de levererade. Pallplatsen är en stor belöning för hela teamets arbete inför och under den här helgen.

Resultat – Mugello 12-timmars:

https://www.24hseries.com/2019/12h-mugello-2019/results

Lestrup Racing Team inleder racingåret med Mugello 12H

I helgen inleder Lestrup Racing Team racingåret med en ordentlig genomkörare och Mugello 12H. Racet är också starten på 24H Series Europeiska serie där Lestrup Racing Team kommer att delta under 2019 i ett antal utvalda race.

Till helgen debuterar också Lestrup Racing Team en alldeles ny Volkswagen Golf GTI TCR som införskaffades i februari. Den bil som debuterades till Spa 12H 2018 har sålts och man är glada att kunna starta året med en  ny bil.

– Vi är riktigt glada över att kunna starta året med en ny bil, säger teamchefen Fredrik. Vi köpte en ny bil till SPA 12H ifjol, där hade vi tyvärr en krock med bilen men vi har reparerat den över vintern och den kommer nu leva vidare i Svensk långloppsracing. Vi har ett nära samarbete med teamet som köpt den och vi skall stötta dem så mycket vi kan!

I helgens race kommer de ordinarie förarna Mats Olsson, Stefan Nilsson och Peter Fahlström få sällskap av Emil Sällberg som också körde Imola 12H och SPA 12H 2018 med teamet.

Teamet har höga förhoppningar på tävlingen då man i senaste racet på COTA i november 2018 lyckades ta en pallplats i TCR-klassen.

– Vi vet att motståndet är riktigt tufft här i Mugello, säger Mats Olsson. Det är en utmanande och snabb bana som har ett par riktigt utmanande partier. Vi har kört träning under torsdagen och eftersom banan är ganska smal var första stinten lite utmanande. Vi kunde utveckla bilen under träningarna och vi har finslipat setupen lite till inför idag och vi känner oss riktigt laddade.

Racet startar 15:30 idag och efter tre timmar pausas racet och och fortsätter imorgon lördag 09:00 för resterande nio timmar.

– Vi har kört några uppdelade 12H race förut, säger Peter Fahlström. Det är egentligen synd för vi gillar utmaningen av 12 timmar i sträck, det är ju lite det långlopp handlar om. Men vi får en chans att positionera oss inför morgondagens resterande nio timmar samt en hel natts vila. Efter att ha avslutat förra säsongen med en tredjeplats är vi nu enormt taggade att fortsätta denna framgångsrika resa!

Tidsschema Mugello 12H

Fredag 29 mars
Free Practice 10:05-11:35
Qualifying 12:05-12:35
Race start part 1 15:30-18:30

Lördag 20 mars
Race start part 2 09:00-18:00

Följ racet live på www.24hseries.com

GT4-seger i 24-timmars i Dubai för Fredrik Lestrup

När teamchefen Fredrik Lestrup dammade av racinghjälmen från hyllan och skickades på praktik till Dubai för sin sjätte start i 24-timmarsloppet blev det en seger i GT4-klassen.

Fredrik körde för Besaplast Racing, ett team han gjort många långlopp för, och till det här loppet hade teamet en helt ny BMW M4 GT4 anmäld i GT4-klassen – en klass med stor konkurrens i årets upplaga. Efter att ha kvalat in åtta i klassen var teamet bra med inledningsvis i loppet och etablerade sig tidigt i topp-5. Under kvällen och natten klättrade man vidare uppåt och var på morgonen med i kampen om pallplatser. Segern grundlades sedan inför sista stinten med en ambitiös strategi. Fredrik körde sista stinten och beslutet togs att försöka köra hela stinten utan ett extra tankstopp för att ta segern. En strategi som innebar att man skulle köra avsevärt mycket längre på en tank än någon GT4-bil gjort tidigare under racet. Taktiken lyckades och Fredrik ledde över tvåan med 44 sekunder när denna sex minuter innan målgång tvingades parkera vid sidan av banan med punktering. Fredrik Lestrup, Thomas Teekat, Tomas Pekar och Franjo Kovac blev etta i GT4 och 22:a totalt i årets Dubai 24-timmars.
– Härligt! Vi vann GT4-klassen i Dubai 24-timmars, jublade Fredrik efteråt. Det blev ett väldigt tufft race, jag körde nästan 10 timmar totalt och fick avsluta med en riktig rysare till stint. Ingenjören kom till mig och sa att vi skulle försöka köra in ett tankstopp under sista stinten. Jag lyckades spara mellan 0,4-0,6 liter per varv och i mål hade vi bara några liter kvar i tanken. Det här blev en härlig start på 2019 och ett stort tack till Besaplast och särskilt Franjo Kovac! Min hjälm ska kanske inte vara helt permanent på hyllan ändå.

Resultat från Dubai 24-timmars för samtliga  timmar under racet samt från träningar och kval hittas på https://www.24hseries.com/2019/24h-dubai-2019/results.

 

 

Fredrik Lestrup inleder racingåret med inhopp i Dubai 24-timmars

Fredrik Lestrup inleder racingåret med att damma av hjälmen för att göra sitt sjätte Dubai 24-timmars efter en inbjudan från Franjo Kovac i Bestaplast Racing. Fredrik ska köra teamets BMW M4 GT4 tillsammans med Franjo Kovac, Thomas Teekat och Tomas Pekar.

Det här är Fredriks sjätte race i för Besaplast i Dubai 24-timmars.
– Det känns bra att få ta på sig hjälmen och overallen och köra lite själv igen, säger Fredrik. Dubai 24-timmars är en bra start på säsongen och det var kul att Franjo hörde av sig och frågade om jag kunde köra. Vi har under onsdagen och torsdagen kört tester med teamets helt nya bil och har haft en helt ok start på helgen även om vi självklart hade önskat oss lite mer kvalfart men ett långt race väntar oss.

I kvalet blev det en åttondeplats i GT4-klassen. Racet startar imorgon fredag 15:00 lokal tid, 12:00 svensk tid, och det kan följas på 24H-series officiella sida.

Lestrup Racing Team avslutar året med pallplats i USA

Säsongen för Lestrup Racing Team avslutades i november med att teamet genomförde sitt tredje långlopp för året. Långloppsteamet med Peter Fahlström, Robin Fredriksson, Mats Olsson och Stefan Nilsson i bilen stod för en stark insats i USA och slutade trea i 24-timmarsloppet i Austin, Texas.

Det här var teamets tredje långlopp för året som inleddes med Imola 12-timmars, följt av Spa-12-timmars efter att STCC-säsongen avslutats och nu slutligen 24-timmarsloppet på COTA i Austin. Teamets mekaniker stod för en kämpainsats och lyckades göra bilen klar till Texas och de belönades där med en stabil insats som tog teamet till en tredjeplats totalt. Det satte också punkt för en fulltecknad säsong där teamet kört med två bilar i STCC utöver de tre långloppen i Europa.
– Vilken härliga avslutning på året, jublade teamchef Fredrik Lestrup efter loppet. Det här behövde vi efter en fantastisk säsong och killarna i långloppsteamet är så värda att få stå på pallen. De gjorde en perfekt insats och lät sig inte stoppas av en ny bana att lära sig. De körde både stabilt och snabbt och tredjeplatsen är verkligen välförtjänt. Jag är  väldigt stolt över hela teamet, våra mekar som slet för att få bilen klar och sen förarna som var säkerheten själva. Det här sätter punkt på en framgångsrik säsong och nu vänder vi blickarna mot nästa år där vi oavsett vad kommer fortsätta köra långlopp i Europa.

Peter Fahlström är tillsammans med Mats Olsson och Stefan Nilsson teamets tre ordinarie långloppsförare. De har varit med teamet i flera år nu och Peter Fahlström beskriver känslan av tredjeplatsen i USA som blev extra viktig för honom efter kraschen i Spa tidigare i höstas.
– Det kändes lite jobbigt i bilen de första varven i USA men det slutade med en väldigt skön känsla, säger Peter. Det kändes jäkligt gött och det var härligt att få stå på pallen i Texas med en svensk flagga. Jag, Mats och Stefan har ett väldigt bra samarbete, vi har kört många race ihop nu och pratar väldigt mycket med varandra mellan och inför racen. Vi kompletterar varandra bra, är väldigt jämnsnabba med varandra och det gör att vi har en bra grund när vi sen får köra ihop med förare som Robin Fredriksson eller Emil Sällberg som vi gjort i år. Vi trivs väldigt bra med teamet så det har varit lätt att bestämma sig för en fortsättning och vi har redan en plan klar ihop med Fredrik och hela teamet för nästa år.

Säsongsavslutning med 24-timmars i USA

Lestrup Racing Team avslutar årets motorsportsäsong med 24-timmarsloppet på Circuit of the Americas i Austin, Texas nu till helgen. Efter ett intensivt arbete har teamet gjort klart en VW Golf GTI TCR för 24-timmarsloppet i Texas.

En lång säsong där teamet deltagit i såväl en full säsong i STCC med två bilar som flertalet långlopp närmar sig nu sitt slut och det avslutas med en resa till USA för ett 24-timmarsrace på F1-banan i Texas. De ordinarie långloppsförarna Mats Olsson, Peter Fahlström och Stefan Nilsson får till detta race sällskap av Robin Fredriksson som körde för teamet i Silverstone 24-timmars och som ifjol också gjorde ett inhopp för teamet i STCC-loppet på Gelleråsen.

24-timmarsloppet på COTA är också säsongens sista lopp i 24H-series. Loppet är uppdelat på två delar där första delen startar 10:30 på lördag amerikansk tid och kör fram till 23:00 på kvällen. Därefter följer ett uppehåll innan det startas om 8:00 söndag morgon med målgång 19:30 söndag kväll. Teamet är nu på plats i Austin för förberedelserna inför helgen som inleds med träningar idag torsdag och fredag följt av kval på fredagskvällen innan race startar på lördag förmiddag.
– Tack vare ett fantastiskt arbete av teamet kan vi nu vara på plats här i Texas, hälsar teamchef Fredrik Lestrup. Det här är vårt sista race för året och vi är redo att ta oss an F1-banan här i Austin och göra en bra avslutning på en mycket bra och intressant år för teamet. Mats, Stefan och Peter är redo för utmaningen och vi hälsar också Robin tillbaka till oss. Som alltid när det gäller långlopp är första fokus att helt enkelt gå i mål, ett 24-timmarsrace handlar om att ha tålamod, fokus och se till att ta sig i mål och hela tiden vara beredd på allt som kan dyka upp. Vi ser fram emot helgen.

Loppet kan följas via live-stream och live-timing på https://www.24hseries.com/2018/24h-cota-usa-2018/start.

Tidsschema – 24H Cota USA – lokal tid: 

Torsdag 15 november:

13:45-16:15 – Test

Fredag 16 november:

8:45-11:15 – Test 2
13:00-14:30 – Fri träning
15:50-16:35 – Kval
19:00 – 20:30 – Natträning

Lördag 17 november:

10:30 – Start  24H Cota USA
23:00 – Raceuppehåll

Söndag 18 november:

8:00 – Omstart 24H Cota USA
19:30 – Målgång 24H Cota USA

123...8