Lestrup Racing i pole – och pool – position i avbrutet Dubai 24-timmars

Lestrup Racing fick med sig en andraplats från sin debut i 24-timmarsloppet i Dubai, men visade prov på racevinnande fart från pole position i en tävling som för första gången i dess 15-åriga historia fick avbrytas i förtid på grund av regn.

Oliver Söderström slog till med ett kanonvarv i kvalet till det säsongsinledande loppet i Creventics 24-timmarsserie, och placerade sin Volkswagen Golf GTI TCR DSG med startnummer #111 i pole position i TCR-klassen redan i Lestrup Racings första start i Dubai.

Kvartetten i #111 – som förutom Söderström bestod av Hannes Morin, Martin Öhlin och Marcus Fluch – fortsatte sedan att köra fort även i racet, trots att man initialt valde en något avvaktande taktik där fokus främst låg på att optimera bränsleåtgång och däckslitage i den arabiska värmen på Dubai Autodrome.

Samtidigt avancerade teamets andra bil, med startnummer #110, effektivt genom fältet från 12:e startposition i TCR-klassen. Peter Fahlström, Mats Olsson, Stefan Nilsson och Christian Axelsson stod för en stabil insats där man steg för steg närmade sig täten, med en topp fem-placering till synes inom räckhåll för Lestrup Racings etablerade långloppschaufförer.

Cirka sju timmar in i racet återfanns bil #111 på andra plats i klassen – på en annan strategi än den som i det skedet fört upp AC Motorsports Audi RS 3 LMS DSG (#188) i ledning – när plötsligt ett massivt skyfall drog in över Dubai. Klockan 22.17 lokal tid, 7 timmar och 17 minuter in i tävlingen, var vattenmassorna så stora att arrangörerna för första gången i evenemangets historia tvingades blåsa av loppet i förtid.

Lestrup Racing-gänget i #111 fick därmed aldrig chansen att skörda frukten av sin försiktiga inledning, men fanns hela tiden med i segerdiskussionen och lämnar Dubai med en alltjämt mycket meriterande andraplats i klassen (som bästa Volkswagen-ekipage) bakom AC Motorsport.

Bil #110 slutade på åttonde plats.

– Vi lämnar Dubai med lite blandade känslor, men naturligtvis måste vi vara stolta över den fart vi visat upp i vår första start i den här stora tävlingen, säger teamchef Fredrik Lestrup. Oliver Söderström fick till ett riktigt bra varv i kvalet och gav oss pole position i #111, vilket förstås var väldigt kul. Tyvärr låg vi lite fel till i strategin precis när rödflaggan föll. Vi körde med marginal och hade kunnat vara betydligt mer aggressiva under avslutningen, men vi hade farten för att vinna det här racet. Alla våra förare gjorde ett kanonjobb och även gänget i #110 hade kapacitet att nå topp tre-fyra. Vi hade gärna kört om det till sista timmen, men hela teamet har gjort en toppinsats.

Regnet som drog in i samband med rödflaggen blev under natten så intensivt att hela depåområdet på Dubai Autodrome till slut svämmade över. Bilarna stod under vatten upp till trösklarna och beslutet att avbryta loppet var under alla omständigheter korrekt.

– Vid tretiden på natten regnade det extremt mycket, fortsätter Fredrik Lestrup. Vi låg och sov på madrasser inne i garaget och vaknade av att de började flyta. Vi fick rädda det vi kunde och som tur var blev det bara en del mindre materiella skador. Man kan säga att vi hade både pole och pool position i helgen!

Lestrup Racing är nu tillbaka i Sverige, via en omdirigerad flygrutt förbi orosdrabbade Iran, och arbetar för närvarande för fullt på resten av racingsäsongen 2020. Ambitionen är förutom ytterligare långloppsåtaganden också att komma till start i STCC och GT4 Scandinavia.

Lestrup Racing mönstrar två bilar i Dubai 24-timmars – enda svenska team till start

Nyårsraketerna har knappt hunnit tystna innan det nya decenniet firas in med en sprakande motorfest i Mellanöstern. I veckan inleds racingsäsongen 2020 med den 15:e raka upplagan av Dubai 24-timmars, och som enda svenska team på startlinjen står Lestrup Racing nu redo att ta sig an en av vinterns stora höjdpunkter inte bara med en, utan med två bilar.

24-timmarsloppet i Dubai har sedan premiärupplagan 2006 vuxit explosionsartat. Inför årets sammandrabbning på Dubai Autodrome är hela 74 bilar, fördelade över nio klasser, anmälda. Lestrup Racing – som debuterar i tävlingen – kommer till start i TCR-kategorin där totalt 16 bilar deltar, och ställer två Volkswagen Golf GTI TCR DSG till förfogande för två förarbesättningar bestående av vardera fyra man.

– Vi ser väldigt mycket fram emot veckans race i Dubai; det första för oss under det nya decenniet, säger teamchef Fredrik Lestrup. Det blir en stor utmaning, men vi tror oss ha goda chanser att slåss om ett bra resultat. Vi är alla otroligt laddade.

Den ena av teamets bilar, med startnummer 110, körs av Lestrup Racings Teams mest erfarna långloppsgäng. Peter Fahlström, Mats Olsson och Stefan Nilsson har alla varit en del av teamets endurance-satsning sedan starten 2013, och går in på sin fjärde säsong med TCR-bil tillsammans i Lestrup Racings Teams färger. Den etablerade trion – som bland annat stått på pallen i 12-timmarsracet på italienska Mugello och 24-timmars på COTA i USA – kompletteras i Dubai för första gången av debuterande Christian Axelsson.

I bil #111 återfinns en kvartett med meriter från de högsta nivåerna av svensk elitracing. Hannes Morin, Martin Öhlin, Oliver Söderström och Marcus Fluch är alla välkända namn i svensk motorsport: Morin slutade åtta i TCR Scandinavia 2019, Öhlin och Söderström har båda tävlat i STCC, och Fluch har tagit såväl silver som brons i Junior-SM-serien JTCC.

Morin och Öhlin gör sina respektive första starter som Lestrup Racing Team-förare i helgen. Söderström har tidigare tävlat för teamet i STCC (2018) och GT4 Scandinavia (2019) och gör nu sitt första långloppsframträdande, medan Fluch kört för teamet i tjeckiska Brno och belgiska Spa 500 under fjolårssäsongen.

– Vi kallar oss ”familjen” lite på skämt, men faktum är att det ligger mycket i det, fortsätter Fredrik Lestrup. Vår familj har vuxit från en bil och fyra förare till två bilar och åtta förare i långloppen, med två starka uppställningar och en spännande mix av erfarenhet och ungdomlig entusiasm. Det är väldigt motiverande att inleda det nya årtiondet på det här sättet.

Lestrup Racing Team gör alltså sin första start i Dubai 24-timmars, men teamet kan ändå luta sig mot en hel del kännedom om loppet i det fashionabla ökenemiratet. Teamchef Fredrik Lestrup har själv kört tävlingen sex gånger och vunnit sin klass vid tre tillfällen – senast för ett år sedan, då för övrigt både Fahlström och Olsson var på plats för ett vältajmat studiebesök.

Dubai 24-timmars är idag ett av världens mer högprofilerade långlopp. Tävlingen karaktäriseras av det varma klimatet med temperaturer som sällan understiger 20 grader någon gång under dygnet, och loppet är också det i världen med flest antal mörkertimmar (14).

Dessutom utgör arrangemanget, i början av januari, en logistisk utmaning.

– Bilarna skeppades ut i containrar redan i november, förklarar Fredrik Lestrup. Det innebär ett stort administrativt pussel direkt efter att säsongen tar slut hemma i Europa. Det är otroligt mycket som ska klaffa redan innan bilarna tar mark – men vi känner oss väl förberedda. Vi vet att vi har två bra bilar, två bra föraruppställningar, och vårt mål är att vinna det här racet i vår klass. Det kommer inte bli enkelt och det är bokstavligt talat en lång resa mot mål, men vi brinner för det här och ska ge allt vi har.

Startfältet i TCR-klassen består av fyra Volkswagen-bilar, fyra Audi, fem Cupra, en Peugeot, en Honda och en SEAT.

Dubai 24-timmars 2020 inleds med fri träning under onsdagen. Kvalet avgörs på torsdag, då ytterligare två träningspass också körs, innan själva loppet drar igång kl. 12.00 svensk tid på fredag med målgång ett dygn senare.

Hela tävlingen går att följa via livestream och live timing på www.24hseries.com. Lestrup Racing Team uppdaterar också löpande direkt från banan på teamets sociala medier.

Visste du att?
De två bilarna som Lestrup Racing Team mönstrar i Dubai har olika proveniens. Bil #110 inhandlades helt ny under 2019, och har använts uteslutande för långlopp med en tredjeplats i Mugello 2019 som bästa resultat. Bil #111 kördes ursprungligen av Andreas Wernersson i STCC säsongen 2018 där den bla tog en seger i Andreas händer under STCC-premiären på Ring Knutstorp. Bilen har sedan dess anpassats till endurance-utförande med bland annat DSG-låda och ABS-bromsar, och gör sitt första långlopp i Dubai denna helg.

Tidsschema – Dubai 24-timmars 2020
Alla angivelser avser svensk tid

Onsdag 8 januari
Fri träning 1: 06.35-09.05
Fri träning 2: 10.25-12.55

Torsdag 9 januari
Fri träning 3: 07.20-08.50
Kvalificering (TCR): 12.05-12.35
Fri träning 4: 15.00-16.30

Fredag 10 januari
Warm-up: 07.30-08.00
Start – Dubai 24-timmars: 12.00

Lördag 11 januari
Målgång – Dubai 24-timmars: 12.00

Teammästare i GT4 Scandinavia

Förra helgen avgjordes GT4 Scandinavia, ett mästerskap där Lestrup Racing Team varit tongivande under året. Säsongen för teamets del avslutades med seger i teammästerskapet och silvermedalj i förarmästerskapet genom Oliver Söderström och Robert Serwanski.

En final på Mantorp Park kan bjuda på alla möjliga väderslag och så var verkligen fallet denna finalhelg. Helgen inleddes med minusgrader och frost på rutorna, något som påverkade Lestrup Racing Teams båda BMW negativt och helgen blev en kamp i uppförsbacke. Temperaturen gjorde att de turboladdade BMW-bilarna hade det svårt mot de andra bilarna och Oliver Söderström och Robert Serwanski som under säsongen tagit fyra segrar och ytterligare två pallplatser inledningsvis dominerat mästerskapet fick nöja sig med en silvermedalj i slutändan.
– Vi kunde säkra en andraplats till slut tack vare våra fyra segrar och två pallplatser, konstaterade Oliver efter finalhelgen. Vi inledde väldigt starkt men under andra halvan av säsongen kändes det som att vi hade allting emot oss. Allt från tekniska problem, straffvikter och tidstillägg. Det gör självklart ont att vi inte kunde vinna förarmästerskapet idag men allt i allt har det ändå varit en fantastisk säsong. Vi har haft farten med oss hela tiden och vill tacka alla som följt och stöttat oss. Nu är allt fokus på planerna för 2020.

Utöver silvermedaljen i förarmästerskapet blev det också en seger i teammästerskapet vilket Fredrik Lestrup ser som belöning för teamets arbete under året men han medger att man ändå är besviken över den tappade segern i förarmästerskapet.
– Tyvärr gick det inte vår väg i båda mästerskapet till slut även om vi självklart glädjer oss över segern i teammästerskapet, säger Fredrik. Det blev en tuff final med kallt och blött väder vilket inte alls passar vår bil och hela andra halvan av säsongen har gått emot oss efter att vi inledde väldigt starkt. Jag kan tycka att det har fattats en hel del tveksamma beslut kring tidstillägg och annat vilket är en smolk i glädjebägaren. Vi har trots allt visat att vi är starka som team och Oliver och Robert har gjort ett väldigt bra jobb hela året.

Utöver Oliver Söderström och Robert Serwanski som slogs om förarmästerskapet hela säsongen mönstrade Lestrup Racing Team ett betydligt mindre erfaren förarpar i den andra bilen. Alfred Nilsson tog kliver över från sin debutsäsong i formelbil att att tävla i GT och det gjorde han i par med Joakim Walde som gjorde sin debut i racingsammanhang. Fredrik Lestrup tar särskilt upp hur imponerade han är över deras utveckling det här året.

– Det har varit väldigt kul att utöver Oliver och Robert också få arbeta med Joakim och Alfred, säger Fredrik. Det har varit imponerande att se hur Joakim Walde gått från att aldrig tävlat i racing tidigare när säsongen startade till att kunna ta över en bil som ligger på pallplats och hålla den placeringen som han gjorde i Skellefteå. Lika imponerande har det varit att se hur Alfred har gått från sin debutsäsong i formelbilar till att skifta till en tung GT-bil och så snabbt anpassa sig till något helt nytt och annorlunda mot vad han är van vid och kunna matcha Oliver och Robert tidsmässigt. Som team gillar vi att kunna vara med och utveckla nya förare och ge dem de verktyg de behöver för att bli bättre så det samarbetet har varit väldigt roligt att vara en del av. Med lite distans är vi ändå väldigt nöjda med vår debutsäsong som team i GT och vi vill rikta ett särskilt tack till BMW Motorsport som gett fantastisk support ute på banorna till oss under säsongen. Nu laddar vi om för 2020 och arbetet med att sätta de planerna.

Dubbla uppdrag för Lestrup Racing Team i helgen

Lestrup Racing Team befinner sig på två olika racerbanor samtidigt den här helgen. Teamet är uppdelat i två delar för att både ta sig an finalen i GT4 Scandinavia på Mantorp Park och TCR Spa 500 på Spa-Franchorchamps i Belgien.

På Mantorp Park befinner sig teamet med en BMW M4 GT4 för att där försöka vinna mästerskapet med Oliver Söderström och Robert Serwanski. Samtidigt är andra halvan av teamet på Spa-Franchorchamps i Belgien för att med en VW Golf GTI TCR ta sig an TCR Spa 500, 500 varv på den berömda och utmanande banan i Belgien, ett race som beräknas ta c:a 24 timmar. Förarna i Belgien är teamets långloppsgäng bestående av Peter Fahlström, Mats Olsson, Stefan Nilsson och Marcus Fluch med startnummer 110.

Att teamet är på två ställen samma helg är en rejäl utmaning men teamchef Fredrik Lestrup som är på plats i Belgien med långloppsteamet hoppas teamet har förberett sig grundligt för att klara av båda utmaningarna.
– Arbetet med att få allt i ordning och kunna vara på två racehelger samtidigt har krävt mycket men jag känner att vi är väldigt väl förberedda för det här, säger Fredrik. Själv är jag på plats i Belgien med långloppskillarna men har hela tiden kontakt med GT-gänget på Mantorp Park och följer med spänning deras säsongsavslutning.

I GT4 Scandinavia står titeln på spel och efter en tuff helg i Norge där regnet gjorde att man tappade många värdefulla poäng är det nu jaktläge för teamet, Oliver Söderström och Robert Serwanski är fem poäng från titeln.
– Målsättningen är solklar, vi ska fixa titeln, säger Fredrik bestämt. Vi hade tyvärr en dålig helg i Norge på grund av regnet. BMW:n är bra på mycket men vi vet att vi har problem med den ifall det regnar. Teamet är väldigt väl förberedda och Oliver och Robert är hungriga på både revansch och titel så är det bara uppehåll på Mantorp kommer vi att kunna utmana rejält om mästerskapssegern.

I Belgien väntar 500 varv på Spa-Franchorchamps med teamets långloppsbil och Fredrik ser fram emot en utmanande helg på den berömda banan.
– 500 varv på Spa med enbart TCR-bilar är en riktig utmaning. Jag vet att grabbarna är laddade och ser fram emot det här och vi har förberett oss länge för det här racet. Nu är det ett starkt startfält med många bra team och förare men det är ett långlopp och som vanligt kan mycket hända. Vi har testat en del på att göra långloppen ännu mer effektiva och som vanligt handlar det om att vara smarta, ta rätt beslut och se till att ta bilen i mål utan problem. Om vi kan lyckas med det kommer det att gå bra och jag hoppas vi kan summera två bra racehelger när den här helgen är över, avslutar Fredrik.

Säsongsfinalen i GT4 Scandinavia kan följas på SBF Play (https://sbfplay.solidtango.com/) medan TCR Spa 500 kan följas på http://www.tcr-series.tv/ med ytterligare information om tider och startfält på https://www.tcrspa500.com/

 

Tidsschema – GT4 Scandinavia, Mantorp Park 

Fredag 4 oktober:
09:00 – Test
14:00 – Kval

Lördag 5 oktober:
10:06 – Race 1
15:58 – Race 2

Tidsschema – TCR Spa 500, Spa-Franchorchamps

Fredag 4 oktober:
13:55 – Fri träning
19:00 – Natträning, LIVE-stream

Lördag 5 oktober:
11:00 – Kval, LIVE-stream
16:00 – Race, LIVE-stream

Söndag 6 oktober:
15:00 – Beräknad målgång

Titeljakt i Norge

Lestrup Racing Team jagar titeln i GT4 Skandinavien som i helgen besöker Rudskogen i Norge för säsongens näst sista tävlingshelg i mästerskapet.

Oliver Söderström och Robert Serwanski leder mästerskapet med 20 poäng inför helgen och siktar på att vara tillbaka i toppen igen efter en lite tyngre helg på Gelleråsen. Teamet har sedan Gelleråsen varit på Nürburgring för ett inhopp i europeiska GT4-mästerskapet och bra insatser där fyller teamet med tillförsikt inför helgen. Joakim Walde och Alfred Nilsson i teamets andra bil jagar också vidare i mästerskapet efter att tagit sin första pallplats för säsongen på Gelleråsen sist och avancerat i tabellen.

Teamchef Fredrik Lestrup tvekar inte om vad som är målet för helgen i Norge men ser att det finns utmaningar att ta sig an.
– Vi siktar självklart på att behålla och helst utöka serieledningen inför finalen på Mantorp, säger Fredrik. Efter Gelleråsen kändes det bra att åka till Nürburgring där vi hade en bra helg och det gör att vi kommer laddade och positiva till Norge i helgen. Tyvärr dras vi fortfarande med tidsbestraffningar som jag har väldigt svårt att se och förstå anledningen till, men vi ska trots det satsa fullt och få maximal möjlig utdelning för båda bilarna. Oliver och Robert kör självklart för mästerskapet och de är laddade. Joakim och Alfred körde båda bra i respektive bil på Nürburgring och på Gelleråsen tog de deras första pallplats tillsammans så de ska bara fortsätta den positiva trenden. Vi är redo för Rudskogen!

GT4 inleder med träningar och kval imorgon fredag följt av helgens två race på lördag.

Tidsschema GT4 Scandinavia

Rudskogen Motorsenter 13-14 september

Fredag 13 september

Kl 11.50: Officiellt test (60 min)

Kl 16.30: Kval, PRO och AM

Lördag 14 september

Kl 09.55: Race 1 (60 min)

Kl 15.50: Race 2 (60 min)

Styrkebesked från Lestrup Racing Team i Europeiska GT4 finalen på Nürburgring

Lestrup Racing Team visade riktigt bra speed under finalhelgen av den Europeiska GT4 Serien på legendariska Nürburging i Södra Tyskland.
Lestrup Racings teams båda BMW M4 GT4 bilar, med Oliver Söderström och Alfred Nilsson i bil 97 samt Joakim Walde och Joakim Söderström i bil 98 visade båda mycket bra fart under hela helgen. Oliver och Alfred, vilka tävlade i Silverklassen, tog en fjortonde och en femtondeplats totalt i helgens tävlingar. Joakim och Joakim, vilka tävlande i AMklassen, tog en femte och en fjärde plats i klassen med snudd på att komma på pallen i deras första internationella framträdande tillsammans, ett resultat som teamchefen Fredrik Lestrup är väldigt nöjd med.

– Vi kan inte annat än att vara nöjda med vår insats säger Fredrik Lestrup.  Oliver Söderström gjorde en grym insats och var direkt åttonde snabbast på första testet i det 32-bilar starka startfältet. En annan höjdpunkt under helgen var såklart Olivers kval bland Pro förarna där han fick till elfte bästa tid och en startplats precis utanför topp tio.
Alfred Nilsson gjorde sin första internationella tävling i GT4, sin första på Nürburgring och jag är imponerad över hans insats. Det är inte lätt att kliva in bland Europas bästa förare på en bana man aldrig kört på tidigare och prestera, men Alfred gjorde en bra start i första racet på lördagen och visade mycket bra fart under hela helgen. Jag tycker verkligen att vi visade teamets och förarnas potential med placeringar strax utanför topp tio i båda racen, avslutar en nöjd Fredrik Lestrup.

Joakim Walde och Joakim Söderström i systerbilen, var nära en pallplats i båda racen i sin klass.  Trots att Joakim Söderström i början kände av att han inte kört lika mycket bil det senaste året, var han snabbt inne i sitt vanliga tempo och tillsammans med Joakim Walde var de nära en pallplats i söndagens tävling. Joakim Walde som tog sin tävlingslicens så sent som i våras, gjorde även han sin första internationella tävling, och njöt av varje varv.

– Jag hade hur kul som helst, säger Joakim Walde. Att få köra på, och dessutom tävla på en internationell bana som Nürburgring har jag drömt om länge och nu blev det verklighet. Jag kände verkligen att banan passade mig perfekt och jag förbättrade mina varvtider under helgens alla pass. Lite synd är det att vi inte kunde knipa en tredje plats i klassen i race två, det hade verkligen varit pricken över i. Nu ser jag fram emot avslutningen av GT4 Scandinavia och att få stifta bekantskap med banan på Norska Rudskogen. Även den en helt ny bana för mig.

Lestrup Racing Team tar med sig erfarenheterna från Nürburgring och laddar om inför säsongsavslutningen av GT4 Scandinavia där näst sista deltävlingen går på Norska Rudskogen den 13-14 september, serien avslutas sedan med finalen på Mantorp Park 4-5 oktober.

– Vi går in i avslutningen av GT4 Scandinavia i mästerskapsledning med Oliver och Robert och målet är givetvis att vi får guldet med oss hem efter avslutningen på Mantorp Park. Men det är många som jagar oss bakom och det kommer att bli stenhårt in på målsnöret för att lyckas ta hem titeln i det första Svenska GT4 mästerskapet. Men, vi skall göra vårt bästa för att ta hem mästerskapet, avslutar en positiv och optimistisk teamchef för Letsrup Racing Team, Fredrik Lestrup

Lestrup Racing Team kör Europeiska GT4 finalen på Nürburgring

Efter fyra deltävlingar i den Skandinaviska GT4 serien, kommer Lestrup Racing Team denna helg delta i finalen av den Europeiska GT4 serien på Nürburgring med teamets båda BMW M4 GT4 bilar.

I den Skandinaviska serien har teamet så här långt tagit fyra vinster och totalt sex pallplatser av åtta möjliga och teamet hoppas kunna mäta sig starkt i det tuffa europeiska motståndet.

– Vi har haft en bra säsong hemma i Sverige så här långt. Tillsammans med våra förare ville vi ut i Europa och se var vi står oss i hård internationell konkurrens, säger Fredrik Lestup.
Vi körde tre deltävlingar i den Europeiska serien ifjol, tillsammans med Joakim och Oliver Söderström, bland annat här på klassiska Nürburgring. Teamet utvecklades enormt under dessa race både i år och förra året vilket vi nu hoppas skall komma ge oss bra resultat under helgen. Tyvärr är Robert Serwanski inte med i helgen utan Joakim Söderström kommer att dela bil med Joakim Walde och köra i AM-klassen (2 st amatör förare) och Alfred Nilsson tar Roberts plats bredvid Oliver Söderström och kör i Silver-klassen (2 st silver förare).
Även om vi känner att vi har koll på bilarna och vår performance, kommer detta var en stor utmaning för oss och vi är försiktigt optimistiska men framförallt är vi här för att ha kul och utvecklas som team och förare!

För Alfred Nilsson kommer detta vara hans första Internationella start inom racing och han är förväntansfull.

– Det känns väldigt bra inför helgen! Bara att vara här på klassiska Nürburgring är hur häftigt som helst. Det känns bra att få göra detta tillsammans med Lestrup Racing Team. Vi har förberett oss väldigt väl med att analysera data från förra året när Oliver körde här, vi har gått banan, kört simulator och nu vill jag bara komma igång med första körpasset.
Jag har kört internationella karting tävlingar förut, men detta är något helt nytt och jag ser fram emot att få komma ut på banan.

För Joakim Walde, som tog sin racing licens bara dagar innan första Skandinaviska GT4 tävlingen i år, kommer detta bli ännu en ny utmaning och en ordentlig upplevelse.

– Jag är nöjd med min säsong så här långt hemma i Sverige och jag känner att jag utvecklas varje gång jag sitter i bilen. Detta är helt tack vare teamet som ser till att jag har de allra bästa förutsättningarna för att kunna fokusera på min körning. Jag känner att jag blir snabbare och snabbare varje gång jag sitter i bilen. Att få köra här på Nürburgring, bland de bästa förarna och på en sån här bana, det är på riktigt!

Tävlingsformatet är likt det man kör i Skandinaviska GT4 serien med två träningspass, ett kval per förare och två entimmars race. Helgen startar med första fria träningen kl 12:25.

Tidsschema
Fredag 30 aug
FP1 12:25
FP2 17:15

Lördag 31 aug
Kval 11:15
Race 1 17:20

Söndag 01 sept
Race 2 10:55

Tävlingarna går att följa live på: european.gt4series.com

Tung mästersskapshelg för Lestrup Racing Team på Gelleråsen

Trots pole position till heat 2 och första startled i heat 2 blev det en tuff helg i mästerskapet för Oliver Söderström och Robert Serwanski i Kanonloppet på Gelleråsen. Ljusglimten blev annars Alfred Nilsson och Joakim Waldes första pallplats i GT4  Scandinavia.

Oliver Söderström och Robert Serwanski kom hungriga i stor mästerskapsledning till Gelleråsen för mästerskapets första tävlingar efter ett långt uppehåll. Man inledde också bra med en stark pole position i Pro-kvalet efter ett imponerande varv av Oliver Söderström. Robert Serwanski följde sen upp med en andraplats i AM-kvalet så det lovade gott inför racet.

Dock visade sig BMW-bilarna inte riktigt hänga med i regnet och mästerskapsduon mäktade endast med en femteplats med teamets andra bil körd av Alfred Nilsson och Joakim Walde sist i fältet. I race 2 gick det inte heller vägen för Söderström och Serwanski som tvingades bryta. Dock kunde Nilsson och Walde hålla sig på banan i ett kraftigt decimerat startfält där endast tre bilar tog målgång och därmed tog duon sin första pallplats i mästerskapet.

Oliver Söderström och Robert Serwanski är i fortsatt mästerskapsledning men nu endast 20 poäng före duon Roos och Behrens med två tävlingshelger kvar att köra.
– Det blev inte riktigt som vi hade hoppats, konstaterar teamchefen Fredrik Lestrup efteråt. Det glädjande är Olivers och Roberts kvalvarv som var riktigt imponerande samt att Alfred och Joakim äntligen fick kliva upp på pallen. Regnet gynnade inte riktigt vår bil och det blev kostsamt. Som tur var kom vi hit i en stor mästerskapsledning så nu gäller det att ta igen vad vi förlorade här på Rudskogen så vi ligger bra till inför finalen.

GT4 Scandinavia fortsätter nu till Rudskogen i Norge 13-15 september innan mästerskapet avgöras på Mantorp 4-5 oktober.