Oliver Söderström ansluter Rob Huff hos Lestrup Racing Team till STCC 2020

Oliver Söderström gör STCC TCR Scandinavia-comeback och ansluter världsmästaren Rob Huff hos Lestrup Racing Team inför säsongen 2020.

– Det här är en otroligt stor möjlighet för mig. Det känns fantastiskt att inleda mitt tredje år med Lestrup Racing och att få Rob Huff som teamkompis, säger Söderström.

– Jag har väldigt mycket att lära mig från Rob och jag hoppas att kunna ta nästa steg framåt som förare i år tillsammans med teamet och honom. Min målsättning är JSM-guldet och att ta några segrar.

Söderström gjorde STCC-debut med Lestrup Racing Team 2018 och säkrade bronsmedaljen i junior-SM under sin första säsong i mästerskapet.

Under 2019 körde 21-åringen GT4 Scandinavia för Lestrup Racing Team och säkrade silvermedaljen i mästerskapet.

– Vi är grymt stolta att kunna presentera Oliver som förare för oss i STCC 2020, han blir ett utmärkt komplement till erfarne Rob Huff, säger Fredrik Lestrup, delägare av Lestrup Racing.

– Vi kommer till start med förutsättningar för att kunna fightas om segrar med två förare och det finns nu några självklara mål för oss. Att vinna STCC, JSM och teammästerskapet. Det är höga mål men vi skulle inte sätta upp dem om vi inte trodde det var möjligt!

Söderström gjorde en första comeback bakom ratten på teamets Volkswagen Golf GTI TCR under Dubai 24-timmars tidigare i år där han tillsammans med teamet säkrade klass-pole position och en pallplats.

– Kontinuitet är väldigt viktigt och Oliver har verkligen utvecklats under de senaste två åren med oss och det vi vill skörda frukten av tillsammans, säger Totte Malmkvist, chefsmekaniker, Lestrup Racing Team.

– Oliver passar otroligt bra in i vårt familjära team och vi skall göra allt vi kan för att ge honom och Rob Huff de bästa förutsättningarna att vinna race och mästerskapet.

Härnäst väntar det officiella STCC-testet på Gelleråsen Arena för Söderström tillsammans med teamet.

– Det ska bli sjukt kul att köra igen, senast var Dubai 24-timmars och det känns bra att vi avslutade på topp då, säger Söderström.

– Jag har köpt en gokart för att hålla igång fysiken och även kört mycket fysträning samt simulator. Vi har en oerhört spännande och intensiv säsong framför oss och det känns extra bra att teamet har tagit ett stort steg framåt på alla plan.

STCC TCR Scandinavia-säsongen startar den 15-16 augusti på Gelleråsen Arena och sänds live på: plus.stcc.se

Lestrup Racing Team kör 12H Monza virtuellt

Efter fem månaders uppehåll sedan Dubai 24H är det äntligen dags för race, men denna gång virtuellt och Creventics 12H Monza.

Teamets ordinarie långloppsförare Mats Olsson, Peter Fahlström och Stefan Nilsson kommer tillsammans med teamets ingenjör Emil Sällberg och teamfotograf Martin Öberg representera teamet i TCR-klassen. Teamet kommer att köra med ordinarie startnumret 110 i den virtuella debuten som startar med fri träning imorgon lördag kl 09:30.

Creventic som normalt sett anordnar 12- och 24-timmars race runt om i världen ger sig nu in i e-sport och med sin erfarenhet som arrangör har racet fått stort intresse med totalt 55 startande.

– Det här är ett fantastiskt komplement i dessa tider när vi inte kan köra på riktigt och detta kommer vi ha nytta av i kommande ”verkliga” tävlingar säger Stefan Nilsson.

– Vi ordinarie förare i teamet har alla skaffat riktiga simulatorriggar och vi har tränat ordentligt under de senaste veckorna för att förbereda oss för detta.

Peter Fahlström som länge haft en simulatorrigg i lägenheten är laddad inför racet.

– Det här är riktigt kul! Jag har haft en rigg hemma som jag tränat i inför våra utlandstävlingar och nu förbereder vi oss för ett grymt seriöst race online. Jag måste ge Creventic en eloge som verkligen arrangerat en seriös och organiserad tävling, det känns precis som på riktigt.

– Vi måste också tacka vår ingenjör Emil som sett till att tekniken fungerat felfritt för oss. Han har precis som vanligt lagt upp en grym strategi för racet och vi känner oss väl förberedda.

Teamets fotograf, Martin Öberg som varit med teamet på nästan alla tävlingar men inte bakom ratten gör nu sin debut för teamet som förare.

– Jag är grymt glad över att få representera Lestrup Racing Team som förare för första gången och självklart att få dela bil med Peter, Mats, Emil och Stefan som jag följt under tävlingarna i många år säger Martin.

– Jag har kört en hel del simulator och hoppas att jag skall kunna bidra med min erfarenhet och vi skall ge allt för ett bra resultat. Som det verkar så kommer jag ta starten i racet och lämna över bilen till nästa förare efter en och en halv timme.

I klassen är 10 bilar anmälda med många förare som teamet tävlat mot under de verkliga tävlingarna runt om i världen.

– Det här är något nytt för oss säger Mats Olsson som tävlat för Lestrup Racing Team sedan 2013. Jag gillar utmaningen, har vi bara koll på tekniken och håller oss från krascher så hoppas jag på ett bra resultat. Det skall bli kul att virtuellt tävla mot förare vi också tävlat mot i verkligheten och att vi kan göra detta helt miljövänligt gör det extra kul!

Teamchef Fredrik Lestrup ser positivt på tävlingen.

– Det här blir vår officiella debut inom virtuell racing och det skall bli kul att följa hur det går för oss. Men det är en väldigt konstig känsla att sitta hemma i TV-soffan och titta istället för att vara på en bana. Som teamchef kan jag inte göra så mycket mer än att heja på!

– Tyvärr finns ingen Volkswagen Golf representerad i iRacing-plattformen som racet körs i men vi får nöja oss med näst bästa.

– Blir det fler race för oss virtuellt får väl jag också skaffa en rigg och vara med själv!

Tävlingarna startar med fri träning på 60 minuter följt av kval med racestart 12:00. Racet sänds live på följande länk: https://www.youtube.com/watch?v=DSHZKOR_pxU

Tidsschema 12H Monza, lördag 23:e maj

09:30 – 10:30 Free practice (60 minutes)

10:50 – 11:05 Qualifying TCR class (15 minutes)

12:00 – 00:00 Race (12 hours)

Startlistor och mer information

https://creventic.com/races/e-sports

Livesändning https://www.youtube.com/watch?v=DSHZKOR_pxU

Världsmästaren Rob Huff leder Lestrup Racing Teams titelsatsning i STCC 2020

Lestrup Racing Team är tillbaka i STCC TCR Scandinavia med besked och har rekryterat brittiska världsmästaren Rob Huff till att leda teamets titelsatsning 2020.

– Jag är oerhört glad över att ansluta Lestrup Racing Team och ta mig an en ny utmaning i form av STCC, säger Huff.

Lestrup Racing Team stod över fjolårets STCC efter en stark 2018-säsong där de som nykomlingar utmanade om topplaceringarna i mästerskapet och säkrade SM-bronset för både team och junior med Oliver Söderström.

– Vi är stolta över att välkomna Rob till teamet, en av världens mest meriterade touring car-förare, och han är en mycket viktig nyckel i vår satsning för STCC 2020, säger teamchef och delägare Fredrik Lestrup.

– Vi är ett ungt team och vi tror på oss själva, speciellt efter STCC 2018 och långloppssatsningen förra året. Tack vare hårt arbete och våra partners har vi skapat förutsättningarna för vår starkaste satsning hittills. Det sätter givetvis press på oss, nu måste vi leverera och det motiverar oss samtidigt starkt.

Huff säkrade världsmästartiteln för standardvagnsracing 2012 och har tävlat på VM-nivå under de senaste 15 åren. Totalt har han kört 350 VM-tävlingar med 31 segrar och tävlade senast för Volkswagen i WTCR.

– Ett par av mina teamkompisar har kört i STCC och jag har även tävlat mot förare från Sverige i VM tidigare. Nivån är väldigt hög för ett nationellt mästerskap, så det ska bli genuint spännande att tävla här, säger Huff.

– Lestrup Racing är ett fantastiskt team och jag vet att de har sina målsättningar satta högt i år. Mitt mål är att ta alla mina år av erfarenhet från att utveckla Volkswagen Golf GTI TCR och hjälpa teamet att låsa upp potentialen i bilen till kampen om toppen.

– Sedan har jag inte tävlat på någon av banorna i mästerskapet, så det kommer bli spännande men också en utmaning. Speciellt då jag har lite tid att lära mig banorna och kommer att tävla mot förare som kört på dem i många år. Men jag är redo för utmaningen och ser verkligen fram emot säsongen.

Huff kommer att tävla med den sista Volkswagen Golf GTI TCR som byggts av Volkswagen Motorsport i Tyskland, chassi #120.

Teamet kommer att driva två bilar i STCC 2020 där Huffs teamkompis kommer att avslöjas inom kort.

– Vi är riktigt glada över att fortsätta tävla med Volkswagen Golf GTI TCR, och representera Volkswagen Stockholm som varit en partner till oss sedan 2017. Teamet och Rob har en bred erfarenhet av Golfen och vi ser fram emot att bygga vidare på detta tillsammans, säger Totte Malmkvist, chefsmekaniker och delägare.

– Vi höjer ribban ödmjukt till årets säsong. Motståndet är hårt och man ska inte underskatta utmaningen för en internationell förare som Rob att ta sig an de skandinaviska banorna. Men vi har en bra testplan för att ge oss och Rob rätt förutsättningar att ta oss an de stora teamen i årets guldfight.

Närmast för Lestrup Racing Team och Rob Huff väntar försäsongstester inför premiärtävlingen den 15-16 maj på Ring Knutstorp i Skåne.

Om Lestrup Racing Team
Lestrup Racing Team är ett av de yngsta racingteamen i Sverige och startades 2013 av racingföraren Fredrik Lestrup och entreprenören Totte Malmkvist. Teamet är baserat i Stockholm och samarbetar med ett fordonsgymnasium för att inspirera ungdomar att bli fordonsmekaniker. Lestrup Racing Team är de regerande mästarna i GT4 Scandinavia och tog silvermedaljen i TCR under Dubai 24-timmarstävlingen 2020. Teamet säkrade även bronsmedaljen i STCC 2018 vad gäller både team och junior.

Lestrup Racing i pole – och pool – position i avbrutet Dubai 24-timmars

Lestrup Racing fick med sig en andraplats från sin debut i 24-timmarsloppet i Dubai, men visade prov på racevinnande fart från pole position i en tävling som för första gången i dess 15-åriga historia fick avbrytas i förtid på grund av regn.

Oliver Söderström slog till med ett kanonvarv i kvalet till det säsongsinledande loppet i Creventics 24-timmarsserie, och placerade sin Volkswagen Golf GTI TCR DSG med startnummer #111 i pole position i TCR-klassen redan i Lestrup Racings första start i Dubai.

Kvartetten i #111 – som förutom Söderström bestod av Hannes Morin, Martin Öhlin och Marcus Fluch – fortsatte sedan att köra fort även i racet, trots att man initialt valde en något avvaktande taktik där fokus främst låg på att optimera bränsleåtgång och däckslitage i den arabiska värmen på Dubai Autodrome.

Samtidigt avancerade teamets andra bil, med startnummer #110, effektivt genom fältet från 12:e startposition i TCR-klassen. Peter Fahlström, Mats Olsson, Stefan Nilsson och Christian Axelsson stod för en stabil insats där man steg för steg närmade sig täten, med en topp fem-placering till synes inom räckhåll för Lestrup Racings etablerade långloppschaufförer.

Cirka sju timmar in i racet återfanns bil #111 på andra plats i klassen – på en annan strategi än den som i det skedet fört upp AC Motorsports Audi RS 3 LMS DSG (#188) i ledning – när plötsligt ett massivt skyfall drog in över Dubai. Klockan 22.17 lokal tid, 7 timmar och 17 minuter in i tävlingen, var vattenmassorna så stora att arrangörerna för första gången i evenemangets historia tvingades blåsa av loppet i förtid.

Lestrup Racing-gänget i #111 fick därmed aldrig chansen att skörda frukten av sin försiktiga inledning, men fanns hela tiden med i segerdiskussionen och lämnar Dubai med en alltjämt mycket meriterande andraplats i klassen (som bästa Volkswagen-ekipage) bakom AC Motorsport.

Bil #110 slutade på åttonde plats.

– Vi lämnar Dubai med lite blandade känslor, men naturligtvis måste vi vara stolta över den fart vi visat upp i vår första start i den här stora tävlingen, säger teamchef Fredrik Lestrup. Oliver Söderström fick till ett riktigt bra varv i kvalet och gav oss pole position i #111, vilket förstås var väldigt kul. Tyvärr låg vi lite fel till i strategin precis när rödflaggan föll. Vi körde med marginal och hade kunnat vara betydligt mer aggressiva under avslutningen, men vi hade farten för att vinna det här racet. Alla våra förare gjorde ett kanonjobb och även gänget i #110 hade kapacitet att nå topp tre-fyra. Vi hade gärna kört om det till sista timmen, men hela teamet har gjort en toppinsats.

Regnet som drog in i samband med rödflaggen blev under natten så intensivt att hela depåområdet på Dubai Autodrome till slut svämmade över. Bilarna stod under vatten upp till trösklarna och beslutet att avbryta loppet var under alla omständigheter korrekt.

– Vid tretiden på natten regnade det extremt mycket, fortsätter Fredrik Lestrup. Vi låg och sov på madrasser inne i garaget och vaknade av att de började flyta. Vi fick rädda det vi kunde och som tur var blev det bara en del mindre materiella skador. Man kan säga att vi hade både pole och pool position i helgen!

Lestrup Racing är nu tillbaka i Sverige, via en omdirigerad flygrutt förbi orosdrabbade Iran, och arbetar för närvarande för fullt på resten av racingsäsongen 2020. Ambitionen är förutom ytterligare långloppsåtaganden också att komma till start i STCC och GT4 Scandinavia.

Lestrup Racing mönstrar två bilar i Dubai 24-timmars – enda svenska team till start

Nyårsraketerna har knappt hunnit tystna innan det nya decenniet firas in med en sprakande motorfest i Mellanöstern. I veckan inleds racingsäsongen 2020 med den 15:e raka upplagan av Dubai 24-timmars, och som enda svenska team på startlinjen står Lestrup Racing nu redo att ta sig an en av vinterns stora höjdpunkter inte bara med en, utan med två bilar.

24-timmarsloppet i Dubai har sedan premiärupplagan 2006 vuxit explosionsartat. Inför årets sammandrabbning på Dubai Autodrome är hela 74 bilar, fördelade över nio klasser, anmälda. Lestrup Racing – som debuterar i tävlingen – kommer till start i TCR-kategorin där totalt 16 bilar deltar, och ställer två Volkswagen Golf GTI TCR DSG till förfogande för två förarbesättningar bestående av vardera fyra man.

– Vi ser väldigt mycket fram emot veckans race i Dubai; det första för oss under det nya decenniet, säger teamchef Fredrik Lestrup. Det blir en stor utmaning, men vi tror oss ha goda chanser att slåss om ett bra resultat. Vi är alla otroligt laddade.

Den ena av teamets bilar, med startnummer 110, körs av Lestrup Racings Teams mest erfarna långloppsgäng. Peter Fahlström, Mats Olsson och Stefan Nilsson har alla varit en del av teamets endurance-satsning sedan starten 2013, och går in på sin fjärde säsong med TCR-bil tillsammans i Lestrup Racings Teams färger. Den etablerade trion – som bland annat stått på pallen i 12-timmarsracet på italienska Mugello och 24-timmars på COTA i USA – kompletteras i Dubai för första gången av debuterande Christian Axelsson.

I bil #111 återfinns en kvartett med meriter från de högsta nivåerna av svensk elitracing. Hannes Morin, Martin Öhlin, Oliver Söderström och Marcus Fluch är alla välkända namn i svensk motorsport: Morin slutade åtta i TCR Scandinavia 2019, Öhlin och Söderström har båda tävlat i STCC, och Fluch har tagit såväl silver som brons i Junior-SM-serien JTCC.

Morin och Öhlin gör sina respektive första starter som Lestrup Racing Team-förare i helgen. Söderström har tidigare tävlat för teamet i STCC (2018) och GT4 Scandinavia (2019) och gör nu sitt första långloppsframträdande, medan Fluch kört för teamet i tjeckiska Brno och belgiska Spa 500 under fjolårssäsongen.

– Vi kallar oss ”familjen” lite på skämt, men faktum är att det ligger mycket i det, fortsätter Fredrik Lestrup. Vår familj har vuxit från en bil och fyra förare till två bilar och åtta förare i långloppen, med två starka uppställningar och en spännande mix av erfarenhet och ungdomlig entusiasm. Det är väldigt motiverande att inleda det nya årtiondet på det här sättet.

Lestrup Racing Team gör alltså sin första start i Dubai 24-timmars, men teamet kan ändå luta sig mot en hel del kännedom om loppet i det fashionabla ökenemiratet. Teamchef Fredrik Lestrup har själv kört tävlingen sex gånger och vunnit sin klass vid tre tillfällen – senast för ett år sedan, då för övrigt både Fahlström och Olsson var på plats för ett vältajmat studiebesök.

Dubai 24-timmars är idag ett av världens mer högprofilerade långlopp. Tävlingen karaktäriseras av det varma klimatet med temperaturer som sällan understiger 20 grader någon gång under dygnet, och loppet är också det i världen med flest antal mörkertimmar (14).

Dessutom utgör arrangemanget, i början av januari, en logistisk utmaning.

– Bilarna skeppades ut i containrar redan i november, förklarar Fredrik Lestrup. Det innebär ett stort administrativt pussel direkt efter att säsongen tar slut hemma i Europa. Det är otroligt mycket som ska klaffa redan innan bilarna tar mark – men vi känner oss väl förberedda. Vi vet att vi har två bra bilar, två bra föraruppställningar, och vårt mål är att vinna det här racet i vår klass. Det kommer inte bli enkelt och det är bokstavligt talat en lång resa mot mål, men vi brinner för det här och ska ge allt vi har.

Startfältet i TCR-klassen består av fyra Volkswagen-bilar, fyra Audi, fem Cupra, en Peugeot, en Honda och en SEAT.

Dubai 24-timmars 2020 inleds med fri träning under onsdagen. Kvalet avgörs på torsdag, då ytterligare två träningspass också körs, innan själva loppet drar igång kl. 12.00 svensk tid på fredag med målgång ett dygn senare.

Hela tävlingen går att följa via livestream och live timing på www.24hseries.com. Lestrup Racing Team uppdaterar också löpande direkt från banan på teamets sociala medier.

Visste du att?
De två bilarna som Lestrup Racing Team mönstrar i Dubai har olika proveniens. Bil #110 inhandlades helt ny under 2019, och har använts uteslutande för långlopp med en tredjeplats i Mugello 2019 som bästa resultat. Bil #111 kördes ursprungligen av Andreas Wernersson i STCC säsongen 2018 där den bla tog en seger i Andreas händer under STCC-premiären på Ring Knutstorp. Bilen har sedan dess anpassats till endurance-utförande med bland annat DSG-låda och ABS-bromsar, och gör sitt första långlopp i Dubai denna helg.

Tidsschema – Dubai 24-timmars 2020
Alla angivelser avser svensk tid

Onsdag 8 januari
Fri träning 1: 06.35-09.05
Fri träning 2: 10.25-12.55

Torsdag 9 januari
Fri träning 3: 07.20-08.50
Kvalificering (TCR): 12.05-12.35
Fri träning 4: 15.00-16.30

Fredag 10 januari
Warm-up: 07.30-08.00
Start – Dubai 24-timmars: 12.00

Lördag 11 januari
Målgång – Dubai 24-timmars: 12.00

Teammästare i GT4 Scandinavia

Förra helgen avgjordes GT4 Scandinavia, ett mästerskap där Lestrup Racing Team varit tongivande under året. Säsongen för teamets del avslutades med seger i teammästerskapet och silvermedalj i förarmästerskapet genom Oliver Söderström och Robert Serwanski.

En final på Mantorp Park kan bjuda på alla möjliga väderslag och så var verkligen fallet denna finalhelg. Helgen inleddes med minusgrader och frost på rutorna, något som påverkade Lestrup Racing Teams båda BMW negativt och helgen blev en kamp i uppförsbacke. Temperaturen gjorde att de turboladdade BMW-bilarna hade det svårt mot de andra bilarna och Oliver Söderström och Robert Serwanski som under säsongen tagit fyra segrar och ytterligare två pallplatser inledningsvis dominerat mästerskapet fick nöja sig med en silvermedalj i slutändan.
– Vi kunde säkra en andraplats till slut tack vare våra fyra segrar och två pallplatser, konstaterade Oliver efter finalhelgen. Vi inledde väldigt starkt men under andra halvan av säsongen kändes det som att vi hade allting emot oss. Allt från tekniska problem, straffvikter och tidstillägg. Det gör självklart ont att vi inte kunde vinna förarmästerskapet idag men allt i allt har det ändå varit en fantastisk säsong. Vi har haft farten med oss hela tiden och vill tacka alla som följt och stöttat oss. Nu är allt fokus på planerna för 2020.

Utöver silvermedaljen i förarmästerskapet blev det också en seger i teammästerskapet vilket Fredrik Lestrup ser som belöning för teamets arbete under året men han medger att man ändå är besviken över den tappade segern i förarmästerskapet.
– Tyvärr gick det inte vår väg i båda mästerskapet till slut även om vi självklart glädjer oss över segern i teammästerskapet, säger Fredrik. Det blev en tuff final med kallt och blött väder vilket inte alls passar vår bil och hela andra halvan av säsongen har gått emot oss efter att vi inledde väldigt starkt. Jag kan tycka att det har fattats en hel del tveksamma beslut kring tidstillägg och annat vilket är en smolk i glädjebägaren. Vi har trots allt visat att vi är starka som team och Oliver och Robert har gjort ett väldigt bra jobb hela året.

Utöver Oliver Söderström och Robert Serwanski som slogs om förarmästerskapet hela säsongen mönstrade Lestrup Racing Team ett betydligt mindre erfaren förarpar i den andra bilen. Alfred Nilsson tog kliver över från sin debutsäsong i formelbil att att tävla i GT och det gjorde han i par med Joakim Walde som gjorde sin debut i racingsammanhang. Fredrik Lestrup tar särskilt upp hur imponerade han är över deras utveckling det här året.

– Det har varit väldigt kul att utöver Oliver och Robert också få arbeta med Joakim och Alfred, säger Fredrik. Det har varit imponerande att se hur Joakim Walde gått från att aldrig tävlat i racing tidigare när säsongen startade till att kunna ta över en bil som ligger på pallplats och hålla den placeringen som han gjorde i Skellefteå. Lika imponerande har det varit att se hur Alfred har gått från sin debutsäsong i formelbilar till att skifta till en tung GT-bil och så snabbt anpassa sig till något helt nytt och annorlunda mot vad han är van vid och kunna matcha Oliver och Robert tidsmässigt. Som team gillar vi att kunna vara med och utveckla nya förare och ge dem de verktyg de behöver för att bli bättre så det samarbetet har varit väldigt roligt att vara en del av. Med lite distans är vi ändå väldigt nöjda med vår debutsäsong som team i GT och vi vill rikta ett särskilt tack till BMW Motorsport som gett fantastisk support ute på banorna till oss under säsongen. Nu laddar vi om för 2020 och arbetet med att sätta de planerna.

Dubbla uppdrag för Lestrup Racing Team i helgen

Lestrup Racing Team befinner sig på två olika racerbanor samtidigt den här helgen. Teamet är uppdelat i två delar för att både ta sig an finalen i GT4 Scandinavia på Mantorp Park och TCR Spa 500 på Spa-Franchorchamps i Belgien.

På Mantorp Park befinner sig teamet med en BMW M4 GT4 för att där försöka vinna mästerskapet med Oliver Söderström och Robert Serwanski. Samtidigt är andra halvan av teamet på Spa-Franchorchamps i Belgien för att med en VW Golf GTI TCR ta sig an TCR Spa 500, 500 varv på den berömda och utmanande banan i Belgien, ett race som beräknas ta c:a 24 timmar. Förarna i Belgien är teamets långloppsgäng bestående av Peter Fahlström, Mats Olsson, Stefan Nilsson och Marcus Fluch med startnummer 110.

Att teamet är på två ställen samma helg är en rejäl utmaning men teamchef Fredrik Lestrup som är på plats i Belgien med långloppsteamet hoppas teamet har förberett sig grundligt för att klara av båda utmaningarna.
– Arbetet med att få allt i ordning och kunna vara på två racehelger samtidigt har krävt mycket men jag känner att vi är väldigt väl förberedda för det här, säger Fredrik. Själv är jag på plats i Belgien med långloppskillarna men har hela tiden kontakt med GT-gänget på Mantorp Park och följer med spänning deras säsongsavslutning.

I GT4 Scandinavia står titeln på spel och efter en tuff helg i Norge där regnet gjorde att man tappade många värdefulla poäng är det nu jaktläge för teamet, Oliver Söderström och Robert Serwanski är fem poäng från titeln.
– Målsättningen är solklar, vi ska fixa titeln, säger Fredrik bestämt. Vi hade tyvärr en dålig helg i Norge på grund av regnet. BMW:n är bra på mycket men vi vet att vi har problem med den ifall det regnar. Teamet är väldigt väl förberedda och Oliver och Robert är hungriga på både revansch och titel så är det bara uppehåll på Mantorp kommer vi att kunna utmana rejält om mästerskapssegern.

I Belgien väntar 500 varv på Spa-Franchorchamps med teamets långloppsbil och Fredrik ser fram emot en utmanande helg på den berömda banan.
– 500 varv på Spa med enbart TCR-bilar är en riktig utmaning. Jag vet att grabbarna är laddade och ser fram emot det här och vi har förberett oss länge för det här racet. Nu är det ett starkt startfält med många bra team och förare men det är ett långlopp och som vanligt kan mycket hända. Vi har testat en del på att göra långloppen ännu mer effektiva och som vanligt handlar det om att vara smarta, ta rätt beslut och se till att ta bilen i mål utan problem. Om vi kan lyckas med det kommer det att gå bra och jag hoppas vi kan summera två bra racehelger när den här helgen är över, avslutar Fredrik.

Säsongsfinalen i GT4 Scandinavia kan följas på SBF Play (https://sbfplay.solidtango.com/) medan TCR Spa 500 kan följas på http://www.tcr-series.tv/ med ytterligare information om tider och startfält på https://www.tcrspa500.com/

 

Tidsschema – GT4 Scandinavia, Mantorp Park 

Fredag 4 oktober:
09:00 – Test
14:00 – Kval

Lördag 5 oktober:
10:06 – Race 1
15:58 – Race 2

Tidsschema – TCR Spa 500, Spa-Franchorchamps

Fredag 4 oktober:
13:55 – Fri träning
19:00 – Natträning, LIVE-stream

Lördag 5 oktober:
11:00 – Kval, LIVE-stream
16:00 – Race, LIVE-stream

Söndag 6 oktober:
15:00 – Beräknad målgång

Titeljakt i Norge

Lestrup Racing Team jagar titeln i GT4 Skandinavien som i helgen besöker Rudskogen i Norge för säsongens näst sista tävlingshelg i mästerskapet.

Oliver Söderström och Robert Serwanski leder mästerskapet med 20 poäng inför helgen och siktar på att vara tillbaka i toppen igen efter en lite tyngre helg på Gelleråsen. Teamet har sedan Gelleråsen varit på Nürburgring för ett inhopp i europeiska GT4-mästerskapet och bra insatser där fyller teamet med tillförsikt inför helgen. Joakim Walde och Alfred Nilsson i teamets andra bil jagar också vidare i mästerskapet efter att tagit sin första pallplats för säsongen på Gelleråsen sist och avancerat i tabellen.

Teamchef Fredrik Lestrup tvekar inte om vad som är målet för helgen i Norge men ser att det finns utmaningar att ta sig an.
– Vi siktar självklart på att behålla och helst utöka serieledningen inför finalen på Mantorp, säger Fredrik. Efter Gelleråsen kändes det bra att åka till Nürburgring där vi hade en bra helg och det gör att vi kommer laddade och positiva till Norge i helgen. Tyvärr dras vi fortfarande med tidsbestraffningar som jag har väldigt svårt att se och förstå anledningen till, men vi ska trots det satsa fullt och få maximal möjlig utdelning för båda bilarna. Oliver och Robert kör självklart för mästerskapet och de är laddade. Joakim och Alfred körde båda bra i respektive bil på Nürburgring och på Gelleråsen tog de deras första pallplats tillsammans så de ska bara fortsätta den positiva trenden. Vi är redo för Rudskogen!

GT4 inleder med träningar och kval imorgon fredag följt av helgens två race på lördag.

Tidsschema GT4 Scandinavia

Rudskogen Motorsenter 13-14 september

Fredag 13 september

Kl 11.50: Officiellt test (60 min)

Kl 16.30: Kval, PRO och AM

Lördag 14 september

Kl 09.55: Race 1 (60 min)

Kl 15.50: Race 2 (60 min)