Lestrup Racing Team 10:a i Silverstone 24H

Lestrup Racing Team har haft en mycket intensiv period sedan leveransen och avtäckandet av teamets helt nya Volkswagen Golf GTI TCR i mitten på februari. Förberedelserna har varit många, den stora premiärtävlingen skulle ske i 24H Touring Car Endurance Series Silverstone 24h helgen 31 mars-2 april 2017.  

Teamet har haft mycket ny utrustning att bekanta sig med, för att inte nämna en helt ny tävlingsbil i den nya TCR Golfen. Reaktionerna från personal och förare har däremot varit uteslutande positiva, steget till TCR-klassen och Volkswagen Golf GTI TCR var helt rätt beslut.

Förberedelser

Innan teamet anlände till Silverstone hade teamets föraruppsättning med Peter Fahlström, Mats Olsson, Stefan Nilsson & unga formelföraren Robin Fredriksson fått möjlighet att bekanta sig med bilen under ett tvådagarstest på Ljungbyhed i Skåne. Tester som var värdefulla men ingenting kan jämföras med att köra på rätt bana under rätt förhållanden. Därför var teamet på plats och testade på Silverstone redan under torsdagen innan helgen för att bekanta sig med banan och utvärdera både förarnas körning och bilen.

– Jag tror att alla förare känner att det finns enormt mycket att bygga på inför helgen, som ska bli enormt spännande, säger föraren Peter Fahlström

Även teamet var nöjda med testdagen och förberedelserna inför helgen:

– Den här dagen har allt gått helt förträffligt bra, alla är glada. Förarna är nöjda och glada! Vi är nöjda och glada! Bilen har gått bra, vi har bättrat på tiderna hela tiden, sammanfattar Totte Malmkvist, Chefsmekaniker

Foto: Petr Fryba

Free Practice – Fredag 31 mars

Länk till resultat – Free Practice

På fredagen var det dags för officiell fri träning på förmiddagen. Robin Fredriksson visade mer vad bilen har för kapacitet med en fjärde tid totalt.

Hur lyckas man i långlopp

Långlopp handlar inte om snabbaste varvtid över ett varv, utan mer om att hålla konstant låga varvtider utan att chansa i körningen eller att exempelvis gena för mycket över curbs(kantmarkeringar) i kurvor.

Att köra hårt och utsätta bilen för påfrestningar i sprintlopp över 20-40 minuter är normalt. Men att göra det i långlopp, där förarna sitter i bilen i timmar och bilen ska klara sig länge utan extra service, är inte att rekommendera. Både förarna och bilen ska klara att prestera på högsta möjliga nivå under racedistansen. Som referens kan sägas att Team Bleekemolen, teamet som senare vann tävlingen, körde över 320 mil under 24 timmar. Lestrup Racing Team förlorade sina chanser på en pallplacering i racet i depån där det gick åt tid i reparationer. Tid som aldrig går att köra ikapp. Så utmaningen med racing, och speciellt långlopp, är så mycket större än att bara sätta en snabb varvtid.

Qualifying – Fredag 31 mars

Länk till resultat – Qualifying

På eftermiddagen var det dags för kvalificering. Lestrup Racing Team satte ungefär samma tid som som under morgonens fria träning och blev 10:a. Flera team andra satsade hårdare under kvalet. Teamet som kom tvåa i racet, Pit Lane Competizioni, var däremot bara 13:e i kvalet, vilket bevisar att jämna låga tider och lite tid i depån är ett vinnande recept för långlopp.

Foto: Petr Fryba

Night Practice – Fredag 31 mars

Länk till resultat- Night Practice

Till kvällen var det ytterligare ett träningspass, fast nu i mörker. Under den här typen av långlopp finns det ofta krav att teamen och förare ska träna körning under ett mörkerpass för att vara förberedda inför racets utmaningar.

Teamet hade tidigare under kvalet uppmärksammat ett fel i servostyrningen på bilen, ett intermittent fel, alltså det händer bara ibland. Så i samråd med Volkswagen Motorsport bytte teamet batteri och för att försöka eliminera samma fel under racet beslutades att byta hela styrväxeln med servo till racet.

Se mer i videorapporten nedan:

Videorapport från Night Practice inför 24H Series Silverstone 24h

Videorapport från Night Practice inför 24H Series Silverstone 24h

Publicerat av Lestrup Racing Team den 31 mars 2017

Warm Up – Lördag 1 april

Länk till resultat – Warm-Up

Inför tävlingen så skulle teamet testa funktionen med den nya styrväxeln. De skulle även köra in bromsar och ett set regndäck skulle “skrubbas in”, dvs slita bort den översta hinnan så att de kan fungera direkt om det börjar regna och inte är lika hala initialt innan de kommit upp i arbetstemperatur.

Se mer i videorapporten:

Videorapport RACEDAY

Videorapport RACEDAY

Publicerat av Lestrup Racing Team den 1 april 2017

24H Silverstone 2017 – Lördag 1 april

Teamet fick inte den start de vill ha i racet. Redan under de första varven snurrade de och blev länge kvar i depån för reparationer och justering av hjulvinklar. När de kom ut igen så var de redan 12 varv efter ledningen.

Foto: Petr Fryba

Se mer i videorapporten:

RACERAPPORT 1 – Timme 0-5 (16:00-21:00)

RACERAPPORT 1 - Timme 0-5 (16:00-21:00)

Publicerat av Lestrup Racing Team den 1 april 2017

Efter att alla fyra förare har fått köra sina första pass har teamet börja komma in i det tempo som de siktat på. Tyvärr var bilen med i ytterligare en incident under natten, vilket krävde nya bärarmar fram och bak och justering av hjulvinklar. Ett arbete som tillsammans med de första reparationen gjort att teamet tappat mer än 40 varv på täten och alla möjligheter om en framskjuten placering i tävlingen. Däremot så har alla förarna hittat sitt tempo och sätter konkurrenskraftiga tider.

Foto: Petr Fryba

Nu börjar jakten på att att komma så högt som möjligt i resultatlistan – för till mål ska dem!

Se mer i videorapporten:

RACERAPPORT 2 – Timme 5-17 (21:00-09:00)

RACERAPPORT 2 - Timme 5-17 (21:00-09:00)

Publicerat av Lestrup Racing Team den 2 april 2017

Racet har fungerat enligt plan för teamet sedan morgonen och de har stadigt klättrat i resultatlistan. Delvis efter att andra team fallit av men även för att TCR Golfen varit snabb!

När en timme av tävlingen återstår blir det en stor incident vilket gör att det blir “CODE 60”, vilket är jämförbart med säkerhetsbil. Teamet gör sitt sista depåstopp men får bara tanka halv tank/50 liter.

De kommer ut på 12:e plats efter stoppet. Eftersom det återstår drygt 60 minuter och det går åt 60 liter bränsle, är spänningen stor om Mats Olsson kommer att kunna ta bilen i mål utan ett extra tankstopp. Samtidigt så jagar de 11:e platsen som är inom räckhåll.

Se mer i videorapporten:

SISTA RACERAPPORTEN (3) – Timme 17-24 (09:00-16:00)

SISTA RACERAPPORTEN (3) - Timme 17-24 (09:00-16:00)

Publicerat av Lestrup Racing Team den 2 april 2017

Allt fungerade! Teamet har kört upp sig till 11:e plats och avancerade ytterligare en placering till till 10:e innan målflagg.

– Detta känns fantastiskt, jättebra! Framförallt med tanke på den tråkiga starten, summerar Mats Olsson direkt efter målgång. – Alla har gjort ett fantastiskt jobb och gjort vad de kunnat för att rädda situationen, vi hade aldrig kommit hit annars, fortsätter han.

Silverstone 24h är utöver Barcelona 24h 2014 Lestrup Racing Teams enda “riktiga” 24h tävling och nu var det första gången teamet tog målflagg. Det är alltid en bedrift att slutföra ett 24h race, oavsett placering. Det innebär nästan alltid mer jobb för teamen om bilen står i depån. De största hjältarna är de som tillsammans får ut bilarna på banan igen för att ta målflagg.

Teamchefen Fredrik Lestrup summerar helgen och teamets insats:
– Teamet har gjort ett fantasktiskt jobb, bilen har fungerat klockrent hela tiden. Vi är otroligt nöjda med allt och alla som varit med i helgen. 10:e plats totalt, 8:e plats i TCR klassen. Det måste ändå vara ett vara ett ganska bra betyg men tanke på de problem vi hade under racet.

Länk till resultat – Hankook Silverstone 24H 2017

Nästa tävling

Nästa race för Lestrup Racing Team är premiären i STCC på Knutstorp Ring i Skåne den 9 maj. Dennis Strandberg kommer då att köra den bil som nu deltog 24h på Silverstone. Albin Wärnelöv kommer att köra den andra TCR Golfen från Experion Racing.

Dennis Strandberg klar för Lestrup Racing Team i ny STCC-satsning

Dennis Strandberg, en 23-årig skåning från Helsingborg, återvänder till Sverige för en satsning på STCC ihop med Lestrup Racing Team. Dennis med erfarenhet från bland annat TCR Tyskland och British GT kommer köra teamets VW Golf GTI TCR i premiären på Ring Knutstorp och ambitionen är att få ihop fler race under året.

– Just nu har vi bara klart med Ring Knutstorp men ambitionen är självklart att köra fler race i år, bekräftar Dennis. Jag ser fram emot det och det är kul att det vi började diskutera i höstas i Tyskland när jag för första gången träffade Fredrik och teamet nu är verklighet. Jag fick en bra erfarenhet av biltypen i Tyskland ifjol och hängde väldigt bra med där så jag hoppas så klart på en bra start på Knutstorp.

Foto: Martin Öberg

Dennis har tävlat i flera år utomlands men kände nu att tiden var mogen att visa upp sig på hemmaplan.
– Efter flera år utomlands kände jag att det var dags att visa upp mig på hemmaplan och tidpunkten känns väldigt rätt nu med STCC:s nya inriktning. Det känns också extra kul att det här också är ett nytt projekt för teamet, och jag ser fram emot att göra det här tillsammans med Lestrup Racing Team.

För Lestrup Racing Team innebär satsningen ihop med Dennis Strandberg att man kommer driva två bilar i premiärracet på Ring Knutstorp. Sedan tidigare är det klart att man i år tar hand om Experion Racings VW Golf som körs av Albin Wärnelöv, och nu växlar man upp med en egen bil för Dennis Strandberg. Fredrik Lestrup bekräftar att planen från början har varit att driva två bilar, och är glad att få ihop en satsning med Dennis Strandberg.
– Jag och Dennis fick en bra kontakt på finalracet i TCR Tyskland i höstas och har haft diskussioner sedan dess, säger Fredrik. Han gjorde en stark insats där och är den typ av förare vi behöver så jag är väldigt glad att vi fick ihop en satsning på Knutstorp. Ambitionen är självklart att få ihop fler race i år men det här blir ett bra första steg för oss och vi kommer ha stor nytta av att ha två VW Golf till start i premiären.

Foto: Martin Öberg

Läs mer och följ Dennis på social medier:
Facebook: Dennis Strandberg Official
Instagram: @dennisstrandbergracing
Twitter: @dstrandberg

LRT presenterar 2017 års design inför premiären

Låt oss presentera Lestrup Racing Teams bildesign för 2017. Bilen kommer att göra sin premiär i sina nya färger helgen 1-2 april under Silverstone 24H. Läs mer om hur ni kan följa teamet under tävlingen här i vår post: Inför 24h på Silverstone.

Designen på Lestrup Racing Teams Volkswagen Golf GTI TCR är gjord av Christoffer Ahlin från Profil46. Dekoren är lagd av Linus och Niklas från Skyltfabriken, som har gjort ett väldigt bra jobb.

Eftersom det drar ihop sig inför årets första tävling nu i helgen så passar vi även på att göra en sammanfattning över arbetet teamet gjort sedan den senaste månaden. Teamchefen Fredrik Lestrup berättar även vad som skiljer på TCR Golfen för långlopp och i sprinttävlingar som STCC.

Lestrup Racing Team inleder racingåret med Silverstone 24-timmars

Våren står för dörren och med den 2017 års racingsäsong. Lestrup Racing Team inleder säsongen med att ta sig till Storbritannien för Silverstone 24-timmars. Tävlingen är säsongsstarten av 24H Touring Car Endurance Series och körs på anrika F1-banan Silverstone sista helgen i mars.

Lestrup Racing Team kommer ställa upp i TCR-klassen med en VW Golf GTI TCR. Teamchef Fredrik Lestrup ser Silverstone 24-timmars som ett utmärkt tillfälle för teamet att bekanta sig mer med den nya bilen inför årets STCC-säsong där teamet ska driva en likadan VW Golf GTI TCR åt Albin Wärnelöv och Experion Racing.
– Det här blir en bra start för oss i år, säger Fredrik. Teamet har växt i år i och med samarbetet med Experion Racing och debuten i STCC.  Vi har två nya VW Golf GTI TCR att lära oss, nya mekaniker och teammedlemmar att trimma in och för långloppsförarna Mats och Peter som varit med oss i teamet sedan starten är det också en ny bil och en ny utmaning att ta sig an.

I TCR-klassen är det stenhård konkurrens på Silverstone och av de 34 anmälda i loppet är hela 14 stycken TCR-bilar. För teamet kör Mats Olsson, Peter Fahlström, Stefan Nilsson och Robin Fredriksson. Mats och Peter har kört långlopp för teamet sedan teamets start och får sällskap av Stefan Nilsson som anslöt sig till teamet ifjol samt Robin Fredriksson som ifjol tävlade i Formel STCC Nordic.
– Självklart vill vi vara med och utmana. Men vi vet att det är en tuff konkurrens och många bra team och förare som är med. I 24-timmarslopp är det en bedrift bara att gå i mål. Vi ser fram emot att lära oss den nya bilen från grunden i tävlingssammanhang och samla mycket erfarenhet. Om vi kan ta oss i mål efter ett så felfritt lopp som möjligt är vi väldigt glada men jag vet att Mats, Peter, Stefan och Robin är tävlingsmänniskor, avslutar Fredrik.

Lestrup Racing Team i Silverstone 24-timmars (31 mars – 2 april)

Bil: VW Golf GTI TCR
Förare: Mats Olsson, Peter Fahlström, Stefan Nilsson, Robin Fredriksson

Seriens hemsida: www.24htceseries.com
Startlista: www.24htceseries.com/2017/24h-silverstone-2017/entry-list

Följ Lestrup Racing Team i sociala media:
Facebook: www.facebook.com/lestrupracingteam

Instagram: @lestrupracingteam
Hemsida: lestrupracingteam.se

Avtäckning av 2017 års tävlingsbil

Idag lyfte Lestrup Racing Team på täcket och visade den helt nya Volkswagen Golf GTI TCR hos Volkswagen Stockholm i Hammarby.

– Vi har fått den första tillverkade bilen med den uppdaterade karossen i 2017 års modell av Volkswagen Golf GTI TCR. Det är vi mycket stolta över, säger teamchefen Fredrik Lestrup.

Bilen som täcktes av hos Volkswagen Stockholm i Hammarby är en av två som sedan några dagar tillbaka står i teamets garage hos STFG i Kungens Kurva.

Tester inför säsongen kommer att inledas under mars. Första tävlingen för LRT blir 24H på Silverstone i England i månadsskiftet Mars/April.

20170221_LRT_VWHammarby-23

Fredrik Blomstedt blickar mot Sverige och STCC 2017

Den 25-årige racerföraren Fredrik Blomstedt, Stockholm, utvärderar just nu möjligheterna att kliva in i svensk motorsports kungaklass STCC (Scandinavian Touring Car Championship) när mästerskapets nya TCR-era sjösätts 2017.

Blomstedt har under årets säsong tävlat i den europeiska standardbilsserien Renault Sport Trophy, där han slutade tvåa totalt i mästerskapets så kallade Endurance-sammandrag och trea i tabellen över lite kortare sprintrace.

20161107_lrt_blomstedt-1

Inför 2017 jobbar nu Blomstedt intensivt på att vända hem till svenska STCC och ta upp kampen med den nationella racingeliten. Mästerskapet står inför stora förändringar när de gamla Solution F-bilarna nu fasas ut till förmån för det nya TCR-reglementet, och Blomstedt ser därför kommande säsong som den optimala tidpunkten att äntra Skandinaviens ledande racingserie.

– Min ambition är att köra STCC 2017 och det är mot det målet jag jobbar varje dag just nu, säger Fredrik Blomstedt. Vi har kommit en bra bit på vägen och jag ser verkligen nästa år som ett gyllene tillfälle att etablera mig här hemma i Sverige, särskilt med tanke på introduktionen av TCR-bilarna. Det blir lite av en nystart för alla, och därmed en bra möjlighet för mig som nykomling att göra ett avtryck.

Blomstedts arbete inför 2017 sker i samråd med Lestrup Racing Team, ett nybildat STCC-stall grundat av den tidigare racerföraren Fredrik Lestrup med bas i Stockholm.

– Jag har en positiv dialog med Lestrup Racing Team och min förhoppning är att få köra en av deras bilar nästa säsong, fortsätter Blomstedt. Vi hjälps åt för att lösa alla frågor gällande finansiering och det sportsliga upplägget, och så här långt har det varit ett bra utbyte. Jag ser ljust på möjligheterna att få ihop det här och det vore fantastiskt att få vara med från början i uppstarten av ett helt nytt STCC-team.

Lestrup Racing Team tillkännagav i förra veckan att skåningen Albin Wärnelöv kommer att ratta en av de två Volkswagen Golf-bilar som stallet avser att mönstra i STCC 2017. Blomstedt är en av förarna som hoppas ta plats i den andra.

– Vi tar steget in i STCC nästa år och ser gärna att Fredrik Blomstedt blir en del av den satsningen, säger Fredrik Lestrup. Jag är övertygad om att han skulle göra det riktigt bra. Fredrik är ung, snabb och brinner för motorsport. Som person passar han bra ihop med oss. Han har en internationell bakgrund i formelbilar och vill använda den erfarenheten för att etablera sig hemma i Sverige; jag ser vissa likheter mellan honom och Robert Dahlgren i det avseendet. Fredrik är definitivt en av dem vi pratar med och som ligger högt upp på vår lista.

Fredrik Blomstedt inledde sin bilracingkarriär redan säsongen 2007 i det asiatiska Formel Renault-mästerskapet, innan han flyttade till England ett år senare för att fortsätta sin klättring i de internationella formelbilsleden. 2010 valde Blomstedt dock tills vidare att lägga karriären på is, och höll sig – med undantag för några sporadiska kartinginhopp – helt borta från den sport som fram till dess upptagit nästan allt hans engagemang.

– Jag nådde lite av en återvändsgränd borta i England och blev tvungen att ta en paus från racingen, förklarar Blomstedt. Jag insåg dock ganska snart att jag saknade adrenalinet alldeles för mycket, och efter ett tag började jag arbeta på en comeback. Det var en häftig känsla att ta plats bakom ratten igen när jag väl hittade min väg tillbaka.

fb_16_002

Återkomsten till racerbanan skedde via ett flerbottnat tävlingsprogram 2015, där huvudfokus lades på den europeiska sportbilsserien Euro Series by Nova Race: ett mästerskap som Blomstedt direkt vann. Årets avancemang till Renault Sport Trophy gav fortsatt mersmak, när stockholmaren i kraft av tre segrar och åtta pallplatser fanns med i kampen om guld hela vägen in i finalen i portugisiska Estoril i slutet av oktober. Väl där grusades dock titelchanserna efter en kollision på det första varvet.

– Jag har fått mäta mig mot en del riktigt bra förare ute i Europa i år, namn som Kevin Korjus och Lewis Williamson med många tunga formelbilssegrar i bagaget, och har bevisat för mig själv att jag fortfarande vet hur man kör racerbil, avslutar Blomstedt. Det är framför allt det som gör mig så optimistisk inför framtiden; nu vet jag att jag kan, och glöden är verkligen tillbaka. Förhoppningsvis kan jag omsätta det till en riktigt kul säsong i STCC 2017!

 

FAKTA – Fredrik Blomstedt

Ålder: 25
Hemort: Stockholm
Instagram: @fredrikblomstedt
Facebook: Fredrik Blomstedt Racing

Bakgrund:
Formel Renault i Asien (2007) och England (2008-2009). Därefter lades karriären tillfälligt på is.

Meriter:
2015
Comeback, med en satsning på den europeiska sportbilsserien Euro Series by Nova Race. Seger i mästerskapet.
2016
Renault Sport Trophy i Europa. Tre segrar, åtta pallplatser. Trea totalt i Sprint-kategorin och tvåa i Endurance-tabellen.

Webbsida: www.fredrikblomstedt.se

Albin Wärnelöv satsar på STCC med Lestrup Racing Team

Albin Wärnelöv, fyra i årets Clio Cup, satsar på STCC och nya TCR-reglementet. I en helt ny VW Golf tar Wärnelöv 2017 klivet upp i STCC tillsammans med Lestrup Racing Team. En stor utmaning för Wärnelöv som debuterade som racerförare för bara tre år sen.
– Det blir självklart utmanande men också kul att få mäta mig mot de bästa, säger Albin. Jag är övertygad om att farten finns för det men vi har en stor uppgift framför oss och måste förbereda oss väl. Samarbetet med Lestrup Racing Team kommer hjälpa oss att komma väl förberedda och jag ser fram emot 2017!  

28-årige Wärnelöv debuterade i Clio Cup för tre år sen med familjeteamet Experion Racing Team. När man nu tar klivet upp till STCC gör man det i ett samarbete med Lestrup Racing Team som kommer att driva bilen åt dem under säsongen.
– Vi hade inte kunna ta det här steget själva utan behövde en samarbetspartner med rätt kunskap och erfarenhet, säger teamchefen Johnny Wärnelöv. Det har vi i Lestrup Racing Team som kommer hjälpa oss med bilen och teamet under säsongen. Det tillsammans med STCC:s satsning på TCR gjorde att det här blev möjligt och att vi kunde vara bland de första att beställa en ny VW Golf TCR.

Lestrup Racing Team bildades för fyra år sedan av tidigare STCC, MINI Challenge och ADAC GT Masters-föraren Fredrik Lestrup. Teamet har de senaste fyra åren drivit ett långloppsteam med tävlingar i Sverige och internationellt och kommer nu att ansvara för driften av Wärnelövs bil under säsongen. Man har dessutom beställt en egen VW Golf TCR för långlopp och Fredrik Lestrup öppnar för möjligheten att man kan komma att driva ytterligare en bil i STCC.
– Vi ser fram emot att utveckla teamet och tillsammans med Wärnelöv och Experion Racing Team ta steget upp till STCC, säger Fredrik Lestrup. Det är självklart ett stort steg men tillsammans med Experion Racing Team blev det nu möjligt. Utöver Albins satsning i STCC kommer vi också att driva en VW Golf TCR i utvalda långlopp under året, och planen är att vi ska ha hand om ytterligare en bil i STCC. Jag ser fram emot att använda mina erfarenheter som förare och tillsammans med teamet ge Albin alla förutsättningar att lyckas i sin STCC-satsning.

 

FAKTA – Albin Wärnelöv

Ålder: 28 år
Hemort: Malmö
Klubb: MK Scandia
Yrke: Projektledare – Markenvard Media
Instagram: @albinwarnelov
Meriter:
Clio Cup 2014: Femma
Clio Cup 2015: Trea
Clio Cup 2016: Fyra

Webbsida: Experion.se

1...678