Lestrup Racing Team – hungriga nykomlingar i STCC laddar för säsongsstart

Nytt reglemente och uppemot 20 bilar i årets STCC-premiär. Det är mycket nytt som väntar inför årets STCC-säsong, och en av nyheterna är Lestrup Racing Team som laddar upp för sin första säsong i svensk racings kungaklass.

På startlinjen på Ring Knutstorp står Dennis Strandberg som gör sin STCC-debut och sitt första race för Lestrup Racing Team efter några års tävlande i Europa. Han kommer köra teamets nya VW Golf GTI TCR.
– Just nu känns det väldigt bra, säger Dennis. Jag är faktiskt ganska lugn och sansad och tycker vi har ett bra utgångsläge. Jag ser verkligen fram emot helgen!

Dennis var bra med på försäsongstesterna på Knutstorp där han hade tredje snabbaste tid. Det har höjt förväntningarna men Dennis känns ändå lugn inför premiären där han tror att han och teamet kan vara bra med.
– Vi hade riktigt bra testdagar och fick ett bra kvitto på var vi står. Det mesta gick över förväntan där och det gör att jag känner mig så pass lugn och väldigt laddad just nu. Teamet är väldigt sammansvetsat, sättet de jobbade på under testerna kändes tryggt och vi har också kul ihop vilket är viktigt för att trivas och kunna prestera. Kvalet, och framför allt Q1, kommer vara nyckeln till en bra helg så där är det viktigt att vi står på tårna och är med. Lyckas vi med det kommer vi ha en bra helg.

Resultatmässigt sticker Dennis inte under stol med att han har ganska höga förväntningar på helgen.
– Är vi med från start och lyckas med kvalet kommer vi att vara med och slåss däruppe, det tror jag. Om vi kan vara med och slåss i topp 3 över hela helgen kommer jag att vara väldigt nöjd, och just nu känns det faktiskt inte alls orealistiskt.

För teamchefen Fredrik Lestrup är det här också starten på något nytt. Efter den egna förarkarriären som tog honom från Sverige till Europa och hela vägen till Australien är han nu för första gången teamchef och teamägare för ett STCC-team. Tillsammans med delägarna Totte Malmkvist och Danny Meier ser han fram emot säsongsstarten.
– Jag skulle ljuga om jag sa att det inte är lite pirrigt inför premiären, det är mer nervöst än när jag själv körde, medger Fredrik. Det är mycket som ska klaffa och i första hand handlar den här helgen om att få allting att sätta sig och få teamet att fungera tillsammans. Efter testerna är jag mindre orolig, teamet gjorde ett fantastiskt jobb där och det känns väldigt, väldigt bra.

Att debuten i STCC sker i år ingen slump. Fredrik har länge sneglat på TCR-reglementet, och tidpunkten var nu helt rätt för teamet att utöka sin långloppssatsning med en satsning på STCC.
– Det var länge sedan jag upplevde en sådan här positiv känsla inför en STCC-säsong, och det nya reglementet har kommit helt rätt i tiden. För oss passade det perfekt att som team ta det här steget, och det ger oss också en möjlighet att kombinera STCC med fortsatt tävlande i långlopp.

Utöver den egna bilen som körs av Dennis Strandberg driver teamet också en VW Golf GTI TCR åt Albin Wärnelöv tillsammans med Experion Racing. Ett upplägg Fredrik tror kommer gagna båda.
– För oss var det viktigt att kunna jobba med två bilar. Jag vet själv från när jag var förare hur viktigt det är att som team kunna arbeta med två bilar, dela data och skynda på utvecklingen av bilarna. Det betyder också självklart en hel del jobb men vi har ett bra samarbete med Experion jag tror kommer hjälpa oss båda.

Trots de lyckade försäsongstesterna vill Fredrik inte höja målsättningen alltför mycket.
– Självklart är vi alla med för att vinna, men vi måste vara realistiska. Det viktigaste är att vi kan genomföra en bra tävlingshelg på båda bilarna och efter testerna känns det väldigt bra. Om vi gör ett bra jobb och det mesta går som planerat tror jag vi kan vara med och utmana där framme och gör vi det kommer vi att vara väldigt nöjda med säsongssstarten, avslutar Fredrik.

Nyheterna i årets STCC-säsong:

Nytt tävlingsformat – nytt kval och tre race:

Kvalet är i år uppdelat i tre delar – Q1, Q2 och Q3 som avgör startplatserna i de tre racen.
I Q1 kör alla bilar och resultatet bestämmer startordningen i race 1. Placering elva och neråt har samma startplacering i samtliga tre race.
I Q2 deltar de tio snabbaste från Q1 och resultatet i Q2 bestämmer startordningen för 1-10 i race 2. Placering 6-10 startar på samma plats i race 2 och 3.
I Q3 deltar de fem snabbaste från Q2 och de gör upp om startpositionerna 1-5 i race 3.

Nytt i år är också att det körs tre race på tävlingsdagen vilket är en extra tuff utmaning för teamen.
Race 1 är 15 minuter långt plus ett varv
Race 2 är 20 minuter långt plus ett varv
Race 3 är 25 minuter långt plus ett varv

Poängutdelningen är densamma som tidigare – poäng till de första tio i varje race efter skalan 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Utöver detta får föraren som har pole position i varje race en poäng.
Omvänd startordning är borttagen till årets säsong.

Bilarna:
Bilarna i årets säsong är byggda enligt TCR-reglementet. Det bygger på modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turboladdade motorer mellan 1,75-2 liter som har en effekt på cirka 330 hk. Bilarna har traditionell sekventiell växellåda med en grundvikgt på 1285 kg inklusive förare. I TCR-reglementet finns ett viktsystem som sedan jämnar ut skillnaderna mellan de olika bilmodellerna och som bygger på bilarnas vikt och effekt. Reglementet används i ett flertal länder runtom i världen och i det internationella mästerskapet TCR International Series, och STCC är i år det näst största mästerskapet vad gäller antalet startande.

Lestrup Racing Team deltar med en VW Golf GTI TCR, en bil byggd av Volkswagen Motorsport för TCR-reglementet. Den bilen har visat sig vara en av de snabbaste bilarna i TCR International och numera en av de mer segerrika bilmodellerna i det nya reglementet.

Årets tävlingskalender:

4-6 maj – Ring Knutstorp
19-20 maj – Alastaro, Finland
16-17 juni – Solvalla
7-9 juli – Falkenberg
11-13 augusti – Karlskoga
1-3 september – Anderstorp
14-16 september – Mantorp

Tidsschema – STCC, Ring Knutstorp:

Fredag 5 maj:
9:00 Test 1, 60 minuter
11:40 Test 2, 60 minuter
15:30 Kval STCC, Q1 15 min, Q2 10 min, Q3 5 min

Lördag 6 maj:
9:00 Warm-up
11:00 Race 1
13:40 Race 2
16:00 Race 3

TV-sändningar:
Lördag 13:30-16:30 i SVT1 och SVT Play

Strandberg topp tre under STCC tester

Nu i veckan hade STCC sina officiella testdagar inför säsongen 2017 på Ring Knutstorp i Skåne. Seriens startfält kommer att växa ordentligt 2017 tillsammans med införandet av det nya TCR reglementet. 24 bilar är anmälda och organisationen är hoppfulla på att ha kring 20 startande i varje race, nästan dubbelt så många som på senare år. Fem bilmärken är representerade i STCC 2017 med de nya TCR bilarna – utöver Volkswagen så finns även bilar från Audi, Seat, Honda och Kia på startlinjen.

Lestrup Racing Team gjorde på Ring Knutstorp sin officiella premiär i STCC sammanhang med föraren Dennis Strandberg i teamets Volkswagen Golf GTI TCR. Teamet driver även en andra Golf för Albin Wärnelöv och Experion Racing som även de var på plats på testen.

Dennis Strandberg Foto: Martin Öberg

Redan under den första dagens tester började det utkristallisera sig att Lestrup Racing Team gjort sin hemläxa som nytt STCC team i inlärningen av teamets nya Golf. Dennis Strandberg var näst snabbast redan under första förmiddagen. Teamchefen Fredrik Lestrup berättar:
– Vi var med direkt och visade på att teamet gjort sin läxa under försäsongen. Dennis har under de här dagarna visat att han är en förare i toppklass och tillsammans kunde vi fokusera på arbetet med att justera och prova inställningar på bilen inför kval och race inför STCC säsongen.

Även formatet på en STCC tävling har ett nytt utseende till 2017. Borta är två race och omvänd startordning av top 10 i race två. Istället kör STCC tre race under samma eftermiddag: 25, 20 och 15 min långa, alla direktsända i SVT1 och SVTPlay. Kvalificeringen tar ett liknade system med eliminering i varje pass som i Formel 1 med Q1, Q2 och Q3. Skillnaden blir att resultatet i varje kvalpass avgör ordningen i respektive race.

– Kvalen i år är jätteviktiga. Du måste vara med i topp tio i Q1, annars blir du fast på din startplacering från Q1 i alla tre race och får svårare att avancera. säger Fredrik Lestrup.

Foto: Martin Öberg

Teamets andra förare Albin Wärnelöv har en brant inlärningskurva från Clio Cup / JTCC 2016 men gör framsteg.
– Jag tycker Albin har gjort det bra, säger teamets Chefsmekaniker Totte Malmkvist. Han förbättrar sig hela tiden, så vi ser fram emot säsongen med Experion Racing.

Efter två dagars test så var Dennis Strandberg inte utanför top 4 i något av passen. Både Dennis och teamet känner att de har kunna göra ett bra jobb under testen och var nöjda med simuleringar av både tävlingar och kval.
– Jag är inte högst upp (i resultatlistan) men får vara nöjd ändå. Det har gått väldigt bra här på testen, säger Dennis Strandberg om körningen.

Albin Wärnelöv Foto: Martin Öberg

Albin Wärnelöv är också nöjd med sin körning:
– Under de här dagarna har jag sänkt mina tider ordentligt och ser fram mot premiären nästa helg här på Ring Knutstorp. 20 TCR bilar på startplattan i första racet, det blir häftigt!

Redan nästa helg, en 6:e maj är det dags – premiärracet i STCC 2017 på Ring Knutstorp. Lestrup Racing Team ser fram emot tävlingen.

Foto: Martin Öberg

Nedan visar vi tiderna för de två testdagarna. Tiderna visar bästa varvtid för varje dag. Varje dag kördes ett förmiddagspass och ett eftermiddagspass. Källa: STCC

Resultat dag 1 – STCC-test Ring Knutstorp 26 april

1: Fredrik Ekblom, VW Golf, Kristoffersson Motorsport, 1:00.742

2: Micke Ohlsson, Audi RS3 LMS, Brink Motorsport, 1:00.956

3: Dennis Strandberg, VW Golf, Lestrup Racing Team, 1:00:978

4: Robert Dahlgren, SEAT Leon TCR, PWR Racing – SEAT Dealer Team 1:01.007

5: Fredrik Blomstedt, VW Golf, Kristoffersson Motorsport, 1:01.209

6: Mattias Andersson, Honda Civic, Honda Racing Sweden, 1:01.260

7: Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Audi RS3 LMS, PWR Racing – Junior Team, 1:01,276

8: Tobias Brink, Audi RS3 LMS, Brink Motorsport, 1:01.364

9: Daniel Haglöf, SEAT Leon TCR, PWR Racing – SEAT Dealer Team, 1:01:365

10: Niklas Lilja, Honda Civic Type-R, LMP Engineering, 1:01.478

11: Reuben Kressner, Audi RS3 LMS, Brovallen Design, 1:01.486

12: Albin Wärnelöv, VW Golf, Experion Racing, 1:01.813

13: Andreas Ahlberg, VW Golf, Micke Kågered Racing, 1:01.842

14: Marcus Annervi, Honda Civic Type-R, Rent A Wreck Racing, 1:02.136

15: Nicklas Oscarsson, Kia Cee´d, TeamA Teknik, 1:03.399

16: Olli Kangas, SEAT Leon TCR, LMS Racing, 1:03.402

17: Peter Möller, VW Golf, Micke Kågered Racing, 1:04.227

18: Andreas Andersson, SEAT Leon TCR, LMS Racing, 1:04.689

Resultat dag 2 – STCC-test Ring Knutstorp 27 april

1: Fredrik Ekblom, VW Golf, Kristoffersson Motorsport, 1.00.502

2: Mattias Andersson, Honda Civic, Honda Racing Sweden, 1.00,707

3: Dennis Strandberg, VW Golf, Lestrup Racing Team, 1.00,714

4: Fredrik Blomstedt, VW Golf, Kristoffersson Motorsport, 1.00,849

5: Marcus Annervi, Honda Civic Type-R, Rent A Wreck Racing, 1.00,886

6: Niklas Lilja, Honda Civic Type-R, LMP Engineering, 1.00,925

7: Robert Dahlgren, SEAT Leon TCR, PWR Racing – SEAT Dealer Team 1.00,954

8: Micke Ohlsson, Audi RS3 LMS, Brink Motorsport, 1.00.956

9: Daniel Haglöf, SEAT Leon TCR, PWR Racing – SEAT Dealer Team, 1.01,004

10: Tobias Brink, Audi RS3 LMS, Brink Motorsport, 1:01.058

11: Andreas Ahlberg, VW Golf, Micke Kågered Racing, 1.01,122

12: Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Audi RS3 LMS, PWR Racing – Junior Team, 1:01,247

13: Nicklas Oscarsson, Kia Cee´d, TeamA Teknik, 1.01,392

14: Reuben Kressner, Audi RS3 LMS, Brovallen Design, 1.01,415

15: Albin Wärnelöv, VW Golf, Experion Racing, 1.01.570

16: Andreas Andersson, SEAT Leon TCR, LMS Racing, 1.02,701

17: Olli Parhankangas, SEAT Leon TCR, LMS Racing, 1.02,720

18: Peter Möller, VW Golf, Micke Kågered Racing, 1.03,289

Lestrup Racing Team och Strandberg med när Volkswagen Sverige presenterar STCC satsning

Direkt hemkomna från helgens Silverstone 24h blev Lestrup Racing Team inbjudna att närvara och visa upp sig när Volkswagen Sverige presenterade sin satsning i STCC 2017. Med bilen otvättad och autentisk direkt efter 24 timmars körning blev LRT:s Volkswagen Golf GTI TCR en stark kontrast till KMS nya bil som täcktes av i Volkswagens Showroom vid Norrmalmstorg i Stockholm.

Bilen drog en stor nyfikenhet och teamet fick berätta om sina erfarenheter med bilen. Lestrup Racing Team har redan kört 300 mil under tävling med den helt nya TCR Golfen och samlat på sig mycket information från bilen.

Teamchefen Fredrik Lestrup gav under en intervju från podiet med Volkswagen Sveriges Marcus Thomasfolk ett stort tack till Volkswagen Motorsport:
– Jag vill passa på att tacka Volkswagen Motorsport som har byggt en så pass tillförlitlig bil så att vi i princip direkt efter leverans kunde köra ett 24h race.

Föraren Peter Fahlström fortsatte i samma andelag:
– Det är en riktigt snabb och bra bil. De skador vi ser på den nu efter 24 timmar är från förarmisstag, inte bilen. Farten finns också, hade vi bara hållit ifrån oss misstag så hade vi kunna slutat på pallen på Silverstone. Men vi kommer tillbaka!

Lestrup Racing Team passade även på att introducera sin nya förare i STCC, Dennis Strandberg. Dennis som utöver succén med två andraplatser direkt i sin premiär i tyska TCR seriefinalen 2016, även har kört British GT och flera säsonger Ginetta. Teamet är glada att presentera ett nytt ansikte för svensk racing och ser fram emot säsongen.

I nästa vecka, tisdag och onsdag kommer Lestrup Racing Team att tillsammans med Experion Racing och föraren Albin Wärnelöv testa TCR bilarna på Mantorp Park. Det är en del av förberedelserna in för STCC premiären på Knutstorp i Skåne den 9 maj.

Lestrup Racing Team 10:a i Silverstone 24H

Lestrup Racing Team har haft en mycket intensiv period sedan leveransen och avtäckandet av teamets helt nya Volkswagen Golf GTI TCR i mitten på februari. Förberedelserna har varit många, den stora premiärtävlingen skulle ske i 24H Touring Car Endurance Series Silverstone 24h helgen 31 mars-2 april 2017.  

Teamet har haft mycket ny utrustning att bekanta sig med, för att inte nämna en helt ny tävlingsbil i den nya TCR Golfen. Reaktionerna från personal och förare har däremot varit uteslutande positiva, steget till TCR-klassen och Volkswagen Golf GTI TCR var helt rätt beslut.

Förberedelser

Innan teamet anlände till Silverstone hade teamets föraruppsättning med Peter Fahlström, Mats Olsson, Stefan Nilsson & unga formelföraren Robin Fredriksson fått möjlighet att bekanta sig med bilen under ett tvådagarstest på Ljungbyhed i Skåne. Tester som var värdefulla men ingenting kan jämföras med att köra på rätt bana under rätt förhållanden. Därför var teamet på plats och testade på Silverstone redan under torsdagen innan helgen för att bekanta sig med banan och utvärdera både förarnas körning och bilen.

– Jag tror att alla förare känner att det finns enormt mycket att bygga på inför helgen, som ska bli enormt spännande, säger föraren Peter Fahlström

Även teamet var nöjda med testdagen och förberedelserna inför helgen:

– Den här dagen har allt gått helt förträffligt bra, alla är glada. Förarna är nöjda och glada! Vi är nöjda och glada! Bilen har gått bra, vi har bättrat på tiderna hela tiden, sammanfattar Totte Malmkvist, Chefsmekaniker

Foto: Petr Fryba

Free Practice – Fredag 31 mars

Länk till resultat – Free Practice

På fredagen var det dags för officiell fri träning på förmiddagen. Robin Fredriksson visade mer vad bilen har för kapacitet med en fjärde tid totalt.

Hur lyckas man i långlopp

Långlopp handlar inte om snabbaste varvtid över ett varv, utan mer om att hålla konstant låga varvtider utan att chansa i körningen eller att exempelvis gena för mycket över curbs(kantmarkeringar) i kurvor.

Att köra hårt och utsätta bilen för påfrestningar i sprintlopp över 20-40 minuter är normalt. Men att göra det i långlopp, där förarna sitter i bilen i timmar och bilen ska klara sig länge utan extra service, är inte att rekommendera. Både förarna och bilen ska klara att prestera på högsta möjliga nivå under racedistansen. Som referens kan sägas att Team Bleekemolen, teamet som senare vann tävlingen, körde över 320 mil under 24 timmar. Lestrup Racing Team förlorade sina chanser på en pallplacering i racet i depån där det gick åt tid i reparationer. Tid som aldrig går att köra ikapp. Så utmaningen med racing, och speciellt långlopp, är så mycket större än att bara sätta en snabb varvtid.

Qualifying – Fredag 31 mars

Länk till resultat – Qualifying

På eftermiddagen var det dags för kvalificering. Lestrup Racing Team satte ungefär samma tid som som under morgonens fria träning och blev 10:a. Flera team andra satsade hårdare under kvalet. Teamet som kom tvåa i racet, Pit Lane Competizioni, var däremot bara 13:e i kvalet, vilket bevisar att jämna låga tider och lite tid i depån är ett vinnande recept för långlopp.

Foto: Petr Fryba

Night Practice – Fredag 31 mars

Länk till resultat- Night Practice

Till kvällen var det ytterligare ett träningspass, fast nu i mörker. Under den här typen av långlopp finns det ofta krav att teamen och förare ska träna körning under ett mörkerpass för att vara förberedda inför racets utmaningar.

Teamet hade tidigare under kvalet uppmärksammat ett fel i servostyrningen på bilen, ett intermittent fel, alltså det händer bara ibland. Så i samråd med Volkswagen Motorsport bytte teamet batteri och för att försöka eliminera samma fel under racet beslutades att byta hela styrväxeln med servo till racet.

Se mer i videorapporten nedan:

Videorapport från Night Practice inför 24H Series Silverstone 24h

Videorapport från Night Practice inför 24H Series Silverstone 24h

Publicerat av Lestrup Racing Team den 31 mars 2017

Warm Up – Lördag 1 april

Länk till resultat – Warm-Up

Inför tävlingen så skulle teamet testa funktionen med den nya styrväxeln. De skulle även köra in bromsar och ett set regndäck skulle ”skrubbas in”, dvs slita bort den översta hinnan så att de kan fungera direkt om det börjar regna och inte är lika hala initialt innan de kommit upp i arbetstemperatur.

Se mer i videorapporten:

Videorapport RACEDAY

Videorapport RACEDAY

Publicerat av Lestrup Racing Team den 1 april 2017

24H Silverstone 2017 – Lördag 1 april

Teamet fick inte den start de vill ha i racet. Redan under de första varven snurrade de och blev länge kvar i depån för reparationer och justering av hjulvinklar. När de kom ut igen så var de redan 12 varv efter ledningen.

Foto: Petr Fryba

Se mer i videorapporten:

RACERAPPORT 1 – Timme 0-5 (16:00-21:00)

RACERAPPORT 1 - Timme 0-5 (16:00-21:00)

Publicerat av Lestrup Racing Team den 1 april 2017

Efter att alla fyra förare har fått köra sina första pass har teamet börja komma in i det tempo som de siktat på. Tyvärr var bilen med i ytterligare en incident under natten, vilket krävde nya bärarmar fram och bak och justering av hjulvinklar. Ett arbete som tillsammans med de första reparationen gjort att teamet tappat mer än 40 varv på täten och alla möjligheter om en framskjuten placering i tävlingen. Däremot så har alla förarna hittat sitt tempo och sätter konkurrenskraftiga tider.

Foto: Petr Fryba

Nu börjar jakten på att att komma så högt som möjligt i resultatlistan – för till mål ska dem!

Se mer i videorapporten:

RACERAPPORT 2 – Timme 5-17 (21:00-09:00)

RACERAPPORT 2 - Timme 5-17 (21:00-09:00)

Publicerat av Lestrup Racing Team den 2 april 2017

Racet har fungerat enligt plan för teamet sedan morgonen och de har stadigt klättrat i resultatlistan. Delvis efter att andra team fallit av men även för att TCR Golfen varit snabb!

När en timme av tävlingen återstår blir det en stor incident vilket gör att det blir ”CODE 60”, vilket är jämförbart med säkerhetsbil. Teamet gör sitt sista depåstopp men får bara tanka halv tank/50 liter.

De kommer ut på 12:e plats efter stoppet. Eftersom det återstår drygt 60 minuter och det går åt 60 liter bränsle, är spänningen stor om Mats Olsson kommer att kunna ta bilen i mål utan ett extra tankstopp. Samtidigt så jagar de 11:e platsen som är inom räckhåll.

Se mer i videorapporten:

SISTA RACERAPPORTEN (3) – Timme 17-24 (09:00-16:00)

SISTA RACERAPPORTEN (3) - Timme 17-24 (09:00-16:00)

Publicerat av Lestrup Racing Team den 2 april 2017

Allt fungerade! Teamet har kört upp sig till 11:e plats och avancerade ytterligare en placering till till 10:e innan målflagg.

– Detta känns fantastiskt, jättebra! Framförallt med tanke på den tråkiga starten, summerar Mats Olsson direkt efter målgång. – Alla har gjort ett fantastiskt jobb och gjort vad de kunnat för att rädda situationen, vi hade aldrig kommit hit annars, fortsätter han.

Silverstone 24h är utöver Barcelona 24h 2014 Lestrup Racing Teams enda ”riktiga” 24h tävling och nu var det första gången teamet tog målflagg. Det är alltid en bedrift att slutföra ett 24h race, oavsett placering. Det innebär nästan alltid mer jobb för teamen om bilen står i depån. De största hjältarna är de som tillsammans får ut bilarna på banan igen för att ta målflagg.

Teamchefen Fredrik Lestrup summerar helgen och teamets insats:
– Teamet har gjort ett fantasktiskt jobb, bilen har fungerat klockrent hela tiden. Vi är otroligt nöjda med allt och alla som varit med i helgen. 10:e plats totalt, 8:e plats i TCR klassen. Det måste ändå vara ett vara ett ganska bra betyg men tanke på de problem vi hade under racet.

Länk till resultat – Hankook Silverstone 24H 2017

Nästa tävling

Nästa race för Lestrup Racing Team är premiären i STCC på Knutstorp Ring i Skåne den 9 maj. Dennis Strandberg kommer då att köra den bil som nu deltog 24h på Silverstone. Albin Wärnelöv kommer att köra den andra TCR Golfen från Experion Racing.

Dennis Strandberg klar för Lestrup Racing Team i ny STCC-satsning

Dennis Strandberg, en 23-årig skåning från Helsingborg, återvänder till Sverige för en satsning på STCC ihop med Lestrup Racing Team. Dennis med erfarenhet från bland annat TCR Tyskland och British GT kommer köra teamets VW Golf GTI TCR i premiären på Ring Knutstorp och ambitionen är att få ihop fler race under året.

– Just nu har vi bara klart med Ring Knutstorp men ambitionen är självklart att köra fler race i år, bekräftar Dennis. Jag ser fram emot det och det är kul att det vi började diskutera i höstas i Tyskland när jag för första gången träffade Fredrik och teamet nu är verklighet. Jag fick en bra erfarenhet av biltypen i Tyskland ifjol och hängde väldigt bra med där så jag hoppas så klart på en bra start på Knutstorp.

Foto: Martin Öberg

Dennis har tävlat i flera år utomlands men kände nu att tiden var mogen att visa upp sig på hemmaplan.
– Efter flera år utomlands kände jag att det var dags att visa upp mig på hemmaplan och tidpunkten känns väldigt rätt nu med STCC:s nya inriktning. Det känns också extra kul att det här också är ett nytt projekt för teamet, och jag ser fram emot att göra det här tillsammans med Lestrup Racing Team.

För Lestrup Racing Team innebär satsningen ihop med Dennis Strandberg att man kommer driva två bilar i premiärracet på Ring Knutstorp. Sedan tidigare är det klart att man i år tar hand om Experion Racings VW Golf som körs av Albin Wärnelöv, och nu växlar man upp med en egen bil för Dennis Strandberg. Fredrik Lestrup bekräftar att planen från början har varit att driva två bilar, och är glad att få ihop en satsning med Dennis Strandberg.
– Jag och Dennis fick en bra kontakt på finalracet i TCR Tyskland i höstas och har haft diskussioner sedan dess, säger Fredrik. Han gjorde en stark insats där och är den typ av förare vi behöver så jag är väldigt glad att vi fick ihop en satsning på Knutstorp. Ambitionen är självklart att få ihop fler race i år men det här blir ett bra första steg för oss och vi kommer ha stor nytta av att ha två VW Golf till start i premiären.

Foto: Martin Öberg

Läs mer och följ Dennis på social medier:
Facebook: Dennis Strandberg Official
Instagram: @dennisstrandbergracing
Twitter: @dstrandberg

LRT presenterar 2017 års design inför premiären

Låt oss presentera Lestrup Racing Teams bildesign för 2017. Bilen kommer att göra sin premiär i sina nya färger helgen 1-2 april under Silverstone 24H. Läs mer om hur ni kan följa teamet under tävlingen här i vår post: Inför 24h på Silverstone.

Designen på Lestrup Racing Teams Volkswagen Golf GTI TCR är gjord av Christoffer Ahlin från Profil46. Dekoren är lagd av Linus och Niklas från Skyltfabriken, som har gjort ett väldigt bra jobb.

Eftersom det drar ihop sig inför årets första tävling nu i helgen så passar vi även på att göra en sammanfattning över arbetet teamet gjort sedan den senaste månaden. Teamchefen Fredrik Lestrup berättar även vad som skiljer på TCR Golfen för långlopp och i sprinttävlingar som STCC.

Lestrup Racing Team inleder racingåret med Silverstone 24-timmars

Våren står för dörren och med den 2017 års racingsäsong. Lestrup Racing Team inleder säsongen med att ta sig till Storbritannien för Silverstone 24-timmars. Tävlingen är säsongsstarten av 24H Touring Car Endurance Series och körs på anrika F1-banan Silverstone sista helgen i mars.

Lestrup Racing Team kommer ställa upp i TCR-klassen med en VW Golf GTI TCR. Teamchef Fredrik Lestrup ser Silverstone 24-timmars som ett utmärkt tillfälle för teamet att bekanta sig mer med den nya bilen inför årets STCC-säsong där teamet ska driva en likadan VW Golf GTI TCR åt Albin Wärnelöv och Experion Racing.
– Det här blir en bra start för oss i år, säger Fredrik. Teamet har växt i år i och med samarbetet med Experion Racing och debuten i STCC.  Vi har två nya VW Golf GTI TCR att lära oss, nya mekaniker och teammedlemmar att trimma in och för långloppsförarna Mats och Peter som varit med oss i teamet sedan starten är det också en ny bil och en ny utmaning att ta sig an.

I TCR-klassen är det stenhård konkurrens på Silverstone och av de 34 anmälda i loppet är hela 14 stycken TCR-bilar. För teamet kör Mats Olsson, Peter Fahlström, Stefan Nilsson och Robin Fredriksson. Mats och Peter har kört långlopp för teamet sedan teamets start och får sällskap av Stefan Nilsson som anslöt sig till teamet ifjol samt Robin Fredriksson som ifjol tävlade i Formel STCC Nordic.
– Självklart vill vi vara med och utmana. Men vi vet att det är en tuff konkurrens och många bra team och förare som är med. I 24-timmarslopp är det en bedrift bara att gå i mål. Vi ser fram emot att lära oss den nya bilen från grunden i tävlingssammanhang och samla mycket erfarenhet. Om vi kan ta oss i mål efter ett så felfritt lopp som möjligt är vi väldigt glada men jag vet att Mats, Peter, Stefan och Robin är tävlingsmänniskor, avslutar Fredrik.

Lestrup Racing Team i Silverstone 24-timmars (31 mars – 2 april)

Bil: VW Golf GTI TCR
Förare: Mats Olsson, Peter Fahlström, Stefan Nilsson, Robin Fredriksson

Seriens hemsida: www.24htceseries.com
Startlista: www.24htceseries.com/2017/24h-silverstone-2017/entry-list

Följ Lestrup Racing Team i sociala media:
Facebook: www.facebook.com/lestrupracingteam

Instagram: @lestrupracingteam
Hemsida: lestrupracingteam.se

Avtäckning av 2017 års tävlingsbil

Idag lyfte Lestrup Racing Team på täcket och visade den helt nya Volkswagen Golf GTI TCR hos Volkswagen Stockholm i Hammarby.

– Vi har fått den första tillverkade bilen med den uppdaterade karossen i 2017 års modell av Volkswagen Golf GTI TCR. Det är vi mycket stolta över, säger teamchefen Fredrik Lestrup.

Bilen som täcktes av hos Volkswagen Stockholm i Hammarby är en av två som sedan några dagar tillbaka står i teamets garage hos STFG i Kungens Kurva.

Tester inför säsongen kommer att inledas under mars. Första tävlingen för LRT blir 24H på Silverstone i England i månadsskiftet Mars/April.

20170221_LRT_VWHammarby-23